Tantárgy adatlapja
I.
Bevezetés a helyreállító igazságszolgáltatás elméletébe A helyreállító
igazságszolgáltatás 1. filozófiája és összehasonlítása egyéb
szankcionálási elvekkel 2. gyökerei és kialakulása a különböző
jogrendszerekben és kultúrákban; 3. főbb modelljei (mediáció, konferencia,
kör, stb.), különbségek, hasonlóságok az egyes technikák között; 4. kutatási eredmények; 5. gyakorlatának szociálpszichológiai
dinamikája; 6. nemzetközi szabályozása; 7. a büntető igazságszolgáltatás belső
dinamikájának néhány különbsége; 8. gyakorlatának szociálpszichológiai
dinamikája; 9. alkalmazási területei külföldön és
Magyarországon. II. Bevezetés a resztoratív
gyakorlatokba Témakörök: 10. Konfliktusok kialakulásának fázisai- a
jelzéstől a kiégésig 11. Resztoratív vs retributív kérdezési
mód 12. A resztoratív eljárások meghatározása,
fogalmai, alapelvei 13. Proaktív és reaktív eljárások 14. A resztoratív párbeszéd elméleti
háttere 15. Kapcsolat, kötődés és közösségi
élmény: Resztoratív körök – kérdezési technikák Párbeszédet, érdeklődést és
tanulást elősegítő körök Fiatalok magatartási problémáinak kezelésének
eszközei III. Resztoratív konferenciák 1. Real Justice konferencia A résztvevők
megismerhetik a konferencia módszer (Real Justice) alkalmazását és
levezetését, amely egy strukturált, problémamegoldó és kapcsolatokat
helyreállító folyamatba vonja be azokat, akiket egy sérelem, bűncselekmény
vagy súlyos konfliktus érintett. Témakörök: 16. A konferencia előkészítése és vezetése 17. A forgatókönyv használata 18. Mit tehetünk és mit nem egy
döntéshozatali folyamatban? 19. A konferencia szociológiai és
pszichológiai alapjai 2. Családi Döntéshozó Csoportkonferencia
(CsDCs) Ez, a leginkább gyermekvédelemmel foglalkozó szakemberek által
alkalmazott eljárás, komplex és hosszú távon is fennmaradó támogatási
rendszert alakít ki problémákkal rendelkező családok számára, amelyben a
konfliktusok megoldásában és feladatvállalásban a lehető legtöbb
erőforrásokat veszik igénybe az érintettek. Témakörök: 20. A CsDCs előkészítése 21. A megbeszélés fázisai 22. A család megerősítő és kontrolláló
szerepe 23. A CsDCs alkalmazási területei (iskola,
gyermekvédelem, igazságszolgáltatás) |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás ada tai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Barabás,
A. Tünde (2004), Börtön helyett egyezség?: Mediáció és más alternatív
szankciók Európában, Budapest: KJK-Kerszöv Kiadó. Fellegi
Borbála (2003), „A resztoratív (kárhelyreállító) szemlélet alkalmazása a
középiskolai oktatásban”, In. Herczog, M. (szerk.), Megbékélés
és jóvátétel. Kézikönyv a helyreállító igazságszolgáltatásról, Budapest:
Család Gyermek Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület: Fellegi
Borbála (2003), „A resztoratív (kárhelyreállító) szemlélet alkalmazása a
középiskolai oktatásban”, In. Herczog, M. (szerk.), Földes
Petra (2002): „Még egyszer a Szemtől szembe módszer iskolai alkalmazásáról”,
In. Herczog, M. (szerk.), |