Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Resztoratív elmélet
Tárgy kódja: BT-MED-3110
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Lakatos Piroska
Tárgyleírás:

 

I. Bevezetés a helyreállító igazságszolgáltatás elméletébe A helyreállító igazságszolgáltatás

   1. filozófiája és összehasonlítása egyéb szankcionálási elvekkel

   2. gyökerei és kialakulása a különböző jogrendszerekben és kultúrákban;

   3. főbb modelljei (mediáció, konferencia, kör, stb.), különbségek, hasonlóságok az egyes 

       technikák között;

   4. kutatási eredmények;

   5. gyakorlatának szociálpszichológiai dinamikája;

   6. nemzetközi szabályozása;

   7. a büntető igazságszolgáltatás belső dinamikájának néhány különbsége;

   8. gyakorlatának szociálpszichológiai dinamikája;

   9. alkalmazási területei külföldön és Magyarországon.

II. Bevezetés a resztoratív gyakorlatokba

 Témakörök:

   10. Konfliktusok kialakulásának fázisai- a jelzéstől a kiégésig

   11. Resztoratív vs retributív kérdezési mód

   12. A resztoratív eljárások meghatározása, fogalmai, alapelvei

   13. Proaktív és reaktív eljárások

   14. A resztoratív párbeszéd elméleti háttere

   15. Kapcsolat, kötődés és közösségi élmény: Resztoratív körök – kérdezési technikák Párbeszédet, érdeklődést és tanulást elősegítő körök Fiatalok magatartási problémáinak kezelésének eszközei

 

 III. Resztoratív konferenciák

 1. Real Justice konferencia A résztvevők megismerhetik a konferencia módszer (Real Justice) alkalmazását és levezetését, amely egy strukturált, problémamegoldó és kapcsolatokat helyreállító folyamatba vonja be azokat, akiket egy sérelem, bűncselekmény vagy súlyos konfliktus érintett. Témakörök:

   16. A konferencia előkészítése és vezetése

   17. A forgatókönyv használata

   18. Mit tehetünk és mit nem egy döntéshozatali folyamatban?

   19. A konferencia szociológiai és pszichológiai alapjai

 2. Családi Döntéshozó Csoportkonferencia (CsDCs) Ez, a leginkább gyermekvédelemmel foglalkozó szakemberek által alkalmazott eljárás, komplex és hosszú távon is fennmaradó támogatási rendszert alakít ki problémákkal rendelkező családok számára, amelyben a konfliktusok megoldásában és feladatvállalásban a lehető legtöbb erőforrásokat veszik igénybe az érintettek. Témakörök:

   20. A CsDCs előkészítése

   21. A megbeszélés fázisai

   22. A család megerősítő és kontrolláló szerepe

   23. A CsDCs alkalmazási területei (iskola, gyermekvédelem, igazságszolgáltatás)

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás ada

tai, (esetleg oldalak), ISBN)

Barabás, A. Tünde (2004), Börtön helyett egyezség?: Mediáció és más alternatív szankciók Európában, Budapest: KJK-Kerszöv Kiadó. 

Fellegi Borbála (2003), „A resztoratív (kárhelyreállító) szemlélet alkalmazása a középiskolai oktatásban”, In. Herczog, M. (szerk.),

Megbékélés és jóvátétel. Kézikönyv a helyreállító igazságszolgáltatásról, Budapest: Család Gyermek Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület:

Fellegi Borbála (2003), „A resztoratív (kárhelyreállító) szemlélet alkalmazása a középiskolai oktatásban”, In. Herczog, M. (szerk.),

Földes Petra (2002): „Még egyszer a Szemtől szembe módszer iskolai alkalmazásáról”, In. Herczog, M. (szerk.),

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe