Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a
résztvevők elsajátítsák más resztoratív technikák működési módjait,
betekintést nyerjenek ezeknek az alternatív konfliktuskezelési módszereknek a
működésében. A gyakorlatorientált, tréning bevezeti hallgatókat az egyéb
alternatív vitarendezés módszerébe, ahol mindenki saját élményen keresztül
ismerheti meg azokat. A megismerésénél a hallgatók lehetőséget kapnak, hogy
saját élményen keresztül ismerkedjenek meg a szemtől-szembe, a facilitálás, a
családi döntéshozó csoportkonferencia stb. módszereivel. A gyakorlati képzés
teret biztosít ezeknek a resztoratív technikáknak különbözőségeinek és
hasonlóságainak felismerésére, a különböző módszerekre jellemző, de a
közvetítői tevékenységhez is szükséges speciális készségek gyakorlására. - Szemtől
szembe konfliktuskezelő módszer lényegének megfelelően, ismertetésre kerül a
megfelelő viselkedésre való motiválás, a közösség szabályozó szerepének
felfedezése. A módszer nem büntet, hanem felkutatja a konfliktust, és segít
annak konstruktív, jövőorientált rendezésében. - Facilitációs gyakorlatokat
során négyszemközti interakciókban, vagy nagyobb csoportokat felölelő
konferencia vagy kör modelleket alkalmazva kap betekintést a hallgató a
megromlott kapcsolatok vagy az okozott kár helyreállításához. - Családi
Döntéshozó Családkonferencia során a hallgatók megismerhetik annak módszerét,
hogy vonhatják be az érintett felek mellett, hozzátartozókat, támogatókat és
a velük foglalkozó szakembereket is. A modellek alkalmazásának területeiről
javasolt helyéről a konfliktusok megoldásában. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
1. Barabás A. T.: Börtön helyett egyezség? - Me diáció és más alternatív
szankciók Európában. (KJK-Kerszöv) 2.
Brokés-Hadházi Lívia – Földes Petra: Szemtől szembe konfliktuskezelő módszer
az iskolai gyakorlatban (www.osztalyfonok.hu) 3.
Fellegi Borbála (2009), Út a megbékéléshez. A helyreállító
igazságszolgáltatás intézményesülése Magyarországon. Budapest: Napvilág
Kiadó. 4.
Herczog Mária (szerk): Megbékélés és jóvátétel(Család Gyermek Ifjúság
Könyvek) 5.
Fellegi Borbála (2002), „A resztoratív (helyreállító) szemlélet alkalmazása a
középiskolai oktatásban” – A Zöld Kakas Líceum és a Család, Gyermek, Ifjúság
Kiemelten Közhasznú Egyesület együttműködésében elvégzett kísérleti
programértékelő tanulmánya; Család, Gyermek, Ifjúság, 2002/1 6.
Freeedie Strasser- Paul Randolf Mediáció a konfliktuskezelés lélektana |