Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Resztoratív gyakorlatok
Tárgy kódja: BT-MED-3230
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/15/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Lakatos Piroska
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja, hogy a résztvevők elsajátítsák más resztoratív technikák működési módjait, betekintést nyerjenek ezeknek az alternatív konfliktuskezelési módszereknek a működésében. A gyakorlatorientált, tréning bevezeti hallgatókat az egyéb alternatív vitarendezés módszerébe, ahol mindenki saját élményen keresztül ismerheti meg azokat. A megismerésénél a hallgatók lehetőséget kapnak, hogy saját élményen keresztül ismerkedjenek meg a szemtől-szembe, a facilitálás, a családi döntéshozó csoportkonferencia stb. módszereivel. A gyakorlati képzés teret biztosít ezeknek a resztoratív technikáknak különbözőségeinek és hasonlóságainak felismerésére, a különböző módszerekre jellemző, de a közvetítői tevékenységhez is szükséges speciális készségek gyakorlására. - Szemtől szembe konfliktuskezelő módszer lényegének megfelelően, ismertetésre kerül a megfelelő viselkedésre való motiválás, a közösség szabályozó szerepének felfedezése. A módszer nem büntet, hanem felkutatja a konfliktust, és segít annak konstruktív, jövőorientált rendezésében. - Facilitációs gyakorlatokat során négyszemközti interakciókban, vagy nagyobb csoportokat felölelő konferencia vagy kör modelleket alkalmazva kap betekintést a hallgató a megromlott kapcsolatok vagy az okozott kár helyreállításához. - Családi Döntéshozó Családkonferencia során a hallgatók megismerhetik annak módszerét, hogy vonhatják be az érintett felek mellett, hozzátartozókat, támogatókat és a velük foglalkozó szakembereket is. A modellek alkalmazásának területeiről javasolt helyéről a konfliktusok megoldásában.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

1. Barabás A. T.: Börtön helyett egyezség? - Me

diáció és más alternatív szankciók Európában. (KJK-Kerszöv)

2. Brokés-Hadházi Lívia – Földes Petra: Szemtől szembe konfliktuskezelő módszer az iskolai gyakorlatban (www.osztalyfonok.hu)

3. Fellegi Borbála (2009), Út a megbékéléshez. A helyreállító igazságszolgáltatás intézményesülése Magyarországon. Budapest: Napvilág Kiadó.

4. Herczog Mária (szerk): Megbékélés és jóvátétel(Család Gyermek Ifjúság Könyvek)

5. Fellegi Borbála (2002), „A resztoratív (helyreállító) szemlélet alkalmazása a középiskolai oktatásban” – A Zöld Kakas Líceum és a Család, Gyermek, Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület együttműködésében elvégzett kísérleti programértékelő tanulmánya; Család, Gyermek, Ifjúság, 2002/1

6. Freeedie Strasser- Paul Randolf Mediáció a konfliktuskezelés lélektana

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe