Tantárgy adatlapja
Retorikai alapvetés – a szóbeli retorika
elméleti alapjai
A zenei retorika legfontosabb forrásai
Források és megfigyelés
Retorika Palestina dallamalkotásában, és
formai szerkesztésében Szöveg és zenei áttekintés Szöveg- és zenei retorikai figurák a Vespro
della beata Vergine-ben A Máté-passió zenei retorikája –
szemelvények Jesu, meine Freude motetta: szerkezet,
részletek |
A 2-5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Adamik Tamás - A. Jászó Anna - Aczél Petra. Retorika. Osiris Tankönyvek. Budapest:
Osiris Kiadó, 2004. Szabó Miklós. Trivium. Grammatika, logika, retorika
joghallgatók számára. Miskolc: Prudentia Juris, 2001. Szörényi László–Szabó Zoltán. Kis magyar retorika. Budapest: Helikon Kiadó, 1997. Bartel, Dietrich. Musica Poetica. Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music.
Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1997. Harnoncourt, Nicholaus . A beszédszerű zene. Budapest: Editio Musica Budapest, 1988. Feldmann, Fritz. „Untersuchungen zum
Wort-Ton-Verhältnus in den Gloria-Credo Sätzen von Dufay bis Josquin”. Musica Disciplina, VIII (1954)
141-171. Knapp, Janet. „Musical Declamation and Poetic Rhythm
in an Early Layer of Notre Dame Conductus”. Journal of the American Musicological Society, XXXII 1979. Lippman, Edward A. „The Place of Music in the System
of Liberal Arts”. in Jan LaRue (közr.). Aspects
of Medieval and Renaissance Music; A Birthday Offering to Gustave Reese,
New York: W.W, Norton & Co. Inc., 1966. Mazzali, Ettore. „Tradizione retorica e tradizione
poetica nella poesia del Tasso”. in Comitato per le celebrazioni di Torquato
Tasso, Ferrara 1954 (közr.). Torquato
Tasso. Milano: Dott. Carlo Marzorati - Editore, 1957. Unger, Hans-Heinrich. Die Beziehungen zwischen Musik
und Rhetorik im 16.-18. Jahrhundert. Würzburg: Konrad Tiltsch Verlag, 1941. Williams, Peter. „Figuhrenlehre from Monteverdi to
Wagner”. Musical Times, CXX/1636-1639
(June-October 1979) |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
tudása a kimeneti ponton: — A
hallgató tisztában van a retorika ismeretelméleti alapjaival. — Átfogó
tudományos szemléletetben megismeri a retorikai irodalom fontosabb szerzőit. — Átfogó
ismeretekkel rendelkezik a zenei retorikai kutatás főbb alapelveiről:
korszakairól és irányzatokról, valamint a fontosabb szerzők munkásságáról. —
Tudományos, összehasonlító ismeretekkel rendelkezik a zenei retorika retorika
és a kortárs művelődés- és művészettörténet területén. —
Birtokában van a zenei retorika retorika elemzése és kutatása módszereinek,
eljárásainak. —
Eligazodik a zenei retorika retorika történetének forrásbázisaiban. képességei a kimeneti ponton: — Azonosítani tudja a zenei
retorika történetének különböző szerzőit. — Képes a korszakok és szerzők
között összefüggéseket találni. — Képes a
zenei retorika forrásainak kritikus elemzésére. — Képes a zenekultúra ismereteinek közvetítése során
tudatos és kreatív munkára a különféle zenei és kulturális intézményekben. — Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni zenei
(elméleti, történeti, interpretációs és szervezői) tudását különböző
intézményes keretek között is. — A zeneelméleti munkákból szerzett átfogó zeneelméleti
ismeretei alapján képes a zenei és kulturális területen végzett feladatai
magas szintű ellátására. — Képes a megszerzett elméleti tudásanyag kezelésére, hogy
az elképzelései megvalósításában magas szinten legyen hasznosítható. |