Tantárgy adatlapja
Az eddigi tanulmányok összefglalása
Forrásismertetés, -elemzés
Az előadás kérdései
Retorika a többszólamú szerkesztésében
Zenei retorikus elemek a 17. században
Nagy és kis formák az oratorikus művekben
A változás vívmányai
A műzene születése
A liturgia bécsi retorikus stílus
Retorika tanulva és ösztönösen
A vallásos-misztikus retorika a
romantikus zenei gondolkodásban
Bartók, Kodály, kortárs stílusok |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
feldolgozásra, konzultációra ajánlott irodalom: Adamik Tamás - A. Jászó Anna - Aczél Petra. Retorika. Osiris Tankönyvek. Budapest:
Osiris Kiadó, 2004. Szabó Miklós. Trivium. Grammatika, logika,
retorika joghallgatók számára. Miskolc: Prudentia Juris, 2001. Szörényi László–Szabó Zoltán. Kis magyar retorika. Budapest: Helikon
Kiadó, 1997. Bartel, Dietrich. Musica Poetica. Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music.
Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1997. Harnoncourt, Nicholaus. A beszédszerű zene. Budapest: Editio Musica Budapest, 1988. Wilson Blake, Buelow, George J. „Rhetoric
and Music”. in Sadie, Stanley (közr.). The
New Grove Dictionary of Music and Musicians 2. kiad., London: Macmillan
Publishers Limited, 2001. Dahlhaus,
Carl. „Musica Poetica und Musikalische Poesie”. Archiv für Musikwissenschaft.
1966. 2. Feldmann, Fritz. „Untersuchungen zum
Wort-Ton-Verhältnus in den Gloria-Credo Sätzen von Dufay bis Josquin”. Musica Disciplina, VIII (1954)
141-171. Harrán, Don. „Word-Tone Relations in musical
Thought From Antiquity to the Seventeenth Century”. in Musicological Studies and Documents 40. Neuhausen-Stuttgart:
American Institute of Musicology, Hännsler Verlag, 1986. Knapp, Janet. „Musical Declamation and
Poetic Rhythm in an Early Layer of Notre Dame Conductus”. Journal of the American Musicological
Society, XXXII 1979. Lippman, Edward A. „The Place of Music in the System of Liberal Arts”. in Jan LaRue (közr.). Aspects of Medieval and Renaissance Music; A Birthday Offering to Gusta ve Reese, New York: W.W, Norton & Co. Inc., 1966. McClintock, Carol. „Molinet, Music, and
Medieval Rhetoric” Musica Disciplina 13 (1959), 109 Pesce, Dolores. „The Significance of Text in
Thirteenth-Century Latin Motets”. Acta
Musicologica, lviii (1986), 91-117 Sozzi, B. Tommaso. „La poetica del Tasso”.
in Comitato per le celebrazioni di Torquato Tasso, Ferrara 1954 (közr.). Torquato Tasso. Milano: Dott. Carlo
Marzorati - Editore, 1957. Unger, Hans-Heinrich. Die Beziehungen
zwischen Musik und Rhetorik im 16.-18. Jahrhundert. Würzburg: Konrad Tiltsch
Verlag, 1941. Vasoli, Cesare. La dialettica e la retorica
dell'Umanesimo. "Invenzione" e "Metodo" nella cultura del
XV e XVI secolo. Milano: Giangiacomo Fertinelli Editore, 1968. Williams, Peter. „Figuhrenlehre from
Monteverdi to Wagner”. Musical Times,
CXX/1636-1639 (June-October 1979) |