Tantárgy adatlapja
A segítő kommunikáció
tanulmányozása során a hallgatók ismerjék meg azokat a kommunikációs
paradigmákat, stratégiákat és technikákat, amelyeket a mediációban, mint
sajátos segítő kapcsolatban, a kompetenciahatárok tiszteletben tartása
mellett, a mediáció sikere érdekében alkalmazhatnak. A mediációhoz szükséges
alapvető kommunikációs technikai tudást az alábbi témakörök tanulmányozásával
érik el: A dialógus mint segítő kommunikáció Az erőszakmentes kommunikáció A kliens támogatása, hogy képessé váljon szembesülni
önmaga szükségleteivel Én-üzenetek. Aktív figyelem technikái, visszaidézés,
átfogalmazás, átkeretezés, nyitott kérdezés (kérdéstípusok), az érzelmek
visszatükrözése, a fontosság elismerése, összefoglalás Empátia, elfogadás a segítő kommunikációban,
zárójelezés Egyéb technikák: témák azonosítása,
megkérdőjelezés,konfrontáció, igazságpróba, dekonstrukció, létrázás, kibontás Asszertív kommunikáció, a kommunikációs gátak
elkerülése Resztoratív technikák |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN)
|
Gerard Egan: A segítő
készségek fejlesztése. ELTE Eötvös kiadó, Budapest. 2001. Gerard Egan: A képzett
segítő. A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése.
ELTE Eötvös kiadó, Budapest. 2001. Kállai J., Gál B. (szerk.):
Az első találkozás jelenségvilága a segítő kapcsolatokban Janus/Osiris,
Budapest, 1999. Marshall B. Rosenberg: A ?szavak ablakok vagy falak . Erőszakmentes
kommunikáció. Agykontroll kiadó, Budapest. 2001. Paul Randolph
- Freddie Strasser: Mediáció - A
konfliktusmegoldás lélektana. Nyitott könyvműhely, Budapest. 2008. Rambala Éva: Az erőszakmentes
kommunikáció alapjai. Kulcslyuk Kiadó, 2013
Tomcsányi T., Grezsa F.,
Jenenits I.: (szerk.) Tanakodó. A mentálhigiéné elmélete, a mentálhigiénés
képzés, mentálhigiéné az emberek szolgálatában.Párbeszéd (Dialógus)
Alapítvány, Budapest, 1999. Tringer L.: A gyógyító
beszélgetés VIKOTE, Budapest, 1994. |