Tantárgy adatlapja
A hallgatók az alapszakon kapott grammatikai ismeretanyagukat itt fejlesztik rendszeres tudássá, valamint kiegészítik ismereteiket a nyelvészeti szakterminológiát illetően. A hagyományos módszerek megismerését követően áttekintést kapnak az általános elméleti nyelvészeti elemzés módszereiről. A kurzus részét képezik: a mondat szerkezeti elemei, mondatban betöltött szerepek és jelölésük, szintagmák, grammatikai konstrukciók, predikáció, valenciaszerkezet, tematikus szerkezet, információs struktúra, diskurzus. A hallgatók kitekintést kapnak a beszélt francia mondattani vizsgálataira, és a szintaxissal érinthető egyéb nyelvi szintekre (prozódia, pragmatika). Kompetenciák: nyelvi ismeretek, grammatikai rendszer, újabb nyelvészeti kutatási irányzatok, tudományos munkára való készítés, elméleti megközelítés, absztrakciós készség. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Creissels, Denis: Syntaxe générale: une introduction typologique 1-2, Paris: Hermes–Lavoisier, 2006. ISBN 978-2746213999 és 978-2746214002 Dortier, Jean-François (éd.): Le langage, Auxerre: Sciences Humaines Éditions, 2010. ISBN 978-2361060022 Gardes Tamine, Joëlle: La grammaire 2: Syntaxe
n>, 4e édition, Paris: Armand Colin, 2008. ISBN 978-2200250034 Maingueneau, Dominique: Syntaxe du français, 2e édition, Paris: Hachette Supérieur, 2007. ISBN 978-2011457202 Riegel, Martin, Pellat, Jean-Christophe & Rioul, René: Grammaire méthodique du français, Paris: PUF, 2004. ISBN 978-2130732853 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Részleteiben átlátja a szakterület elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit. - A szakterület legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik. b) képességei -
yle="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Képes a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenységre és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására. - - Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit c) attitűdje - Nyitott a tudományterület interdiszciplináris megközelítéseire. - Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. d) autonómiája és felelőssége - Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. - Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit. |