Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 1. (A latintanítás elméleti háttere)
Tárgy kódja: BONTP39100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szilágyi Csaba József
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

Az előadás célja, hogy a hallgatók megismerjék a latin nyelv és irodalomoktatás koronként különböző jellemzőit és formáit. Tisztában legyenek a latintanítást meghatározó jogi és pedagógiai dokumentumok tartalmaival és szándékaival. Kitekintésük legyen a latinoktatás nemzetközi jellemzőire, különös tekintettel az Európai Unióra. A tárgy a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztése, szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés, szakmai együttműködés, kommunikáció tanári kompetencia megszerzéséhez segít hozzá.

A tárgy tematikája:

A latintanítás története

A klasszika-filológia és társtudományai hatása az oktatásra

A latinoktatás jelenlegi tartalmának kialakulása

A latin kerettanterv

A latin kétszintű érettségi általános és részletes követelményei, vizsgatípusai

A latinoktatás nemzetközi jelentősége, formái

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

A latin tantárgy kerettanterve, érettségi követelményei

Borzsák István: Kell-e a latin. Budapest, Gondolat 1990. 11-147.

Gloviczki Zoltán: A latinoktatás változásairól. In: Mester és Tanítvány 8. 96-104.

Ajánlott irodalom:

Balassa Brúnó: A latintanítás története Magyarországon. Budapest 1930.

Ritoók Zsigmond: A középiskolai latintanítás helyzete Magyarországon 1945-1995 között. In: Valóság 43 (2000)/7. 46-63.

Ritoók Zsigmond: Az ókortudomány fogalmának változásai. In: Bevezetés az ókortudományba (szerk.: Havas László). Debrecen, Csokonai Kiadó 1996. 7-36.

Szilágyi János György: Szirénzene. Ókortudományi tanulmányok. Budapest, Osiris 2005. 7-14., 405-424., 489-518.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

–    Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv).

–    Ismeri a nyelvtanítás módszertanát, a különböző nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, szöveg- és feladattípusokat, az angol nyelvű, nem pedagógiai céllal írt szakmai dokumentumokat.

–    Átlátja a különböző nyelvtanulás-szervezési formák előnyeit és kihívásait.

–    Ismeri a Közös Európai Referenciakeretet és annak alkalmazását.

–    Ismeri a tanterveket, tananyagokat, a tanórán kívül használható nyelvfejlesztési lehetőségeket.

a)    képességei

–    Képes osztálytermi gyakorlatát az egyéni különbségek figyelembevételével kialakítani.

–    Képes a különböző nyelvtanítási módszereket tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, háttértudásukra támaszkodva, hatékonyan, változatosan, motiválóan alkalmazni.

–    Képes értelmezni és felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók társadalmi és csoportos helyzetét és lehetőségeit az angol nyelv tanulása, illetve használata terén.

–    Képes elméleti ismereteit alkalmazva nyelvpedagógiai kérdésekre válaszokat keresni és adni.

–    Képes az értékelés különböző céljainak és szintjeinek megfelelő értékelési formák, módszerek meghatározására, alkalmazására, az értékelés dokumentálására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe