Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: Az előadás célja, hogy a hallgatók megismerjék a latin nyelv és irodalomoktatás koronként különböző jellemzőit és formáit. Tisztában legyenek a latintanítást meghatározó jogi és pedagógiai dokumentumok tartalmaival és szándékaival. Kitekintésük legyen a latinoktatás nemzetközi jellemzőire, különös tekintettel az Európai Unióra. A tárgy a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztése, szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés, szakmai együttműködés, kommunikáció tanári kompetencia megszerzéséhez segít hozzá. A tárgy tematikája: A latintanítás története A klasszika-filológia és társtudományai hatása az oktatásra A latinoktatás jelenlegi tartalmának kialakulása A latin kerettanterv A latin kétszintű érettségi általános és részletes követelményei, vizsgatípusai A latinoktatás nemzetközi jelentősége, formái |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: A latin tantárgy kerettanterve, érettségi követelményei Borzsák István: Kell-e a latin. Budapest, Gondolat 1990. 11-147. Gloviczki Zoltán: A latinoktatás változásairól. In: Mester és Tanítvány 8. 96-104. Ajánlott irodalom: Balassa Brúnó: A latintanítás története Magyarországon. Budapest 1930. Ritoók Zsigmond: A középiskolai latintanítás helyzete Magyarországon 1945-1995 között. In: Valóság 43 (2000)/7. 46-63. Ritoók Zsigmond: Az ókortudomány fogalmának változásai. In: Bevezetés az ókortudományba (szerk.: Havas László). Debrecen, Csokonai Kiadó 1996. 7-36. Szilágyi János György: Szirénzene. Ókortudományi tanulmányok. Budapest, Osiris 2005. 7-14., 405-424., 489-518. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása – Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv). – Ismeri a nyelvtanítás módszertanát, a különböző nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, szöveg- és feladattípusokat, az angol nyelvű, nem pedagógiai céllal írt szakmai dokumentumokat. – Átlátja a különböző nyelvtanulás-szervezési formák előnyeit és kihívásait. – Ismeri a Közös Európai Referenciakeretet és annak alkalmazását. – Ismeri a tanterveket, tananyagokat, a tanórán kívül használható nyelvfejlesztési lehetőségeket. a) képességei – Képes osztálytermi gyakorlatát az egyéni különbségek figyelembevételével kialakítani. – Képes a különböző nyelvtanítási módszereket tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, háttértudásukra támaszkodva, hatékonyan, változatosan, motiválóan alkalmazni. – Képes értelmezni és felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók társadalmi és csoportos helyzetét és lehetőségeit az angol nyelv tanulása, illetve használata terén. – Képes elméleti ismereteit alkalmazva nyelvpedagógiai kérdésekre válaszokat keresni és adni. – Képes az értékelés különböző céljainak és szintjeinek megfelelő értékelési formák, módszerek meghatározására, alkalmazására, az értékelés dokumentálására. |