Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 1. (Bevezetés a francia nyelv tanításának módszertanába
Tárgy kódja: BONTP37100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Bors Edit Katalin
Tárgyleírás:

A bevezető előadás célja, hogy a nyelvtanítási és nyelvtanulási elméletek segítségével hozzájárulhasson a legfontosabb szakmai ismeretek megszerzéséhez, a nyelvtanári tudatosság és a reflektív tanári attitűd kialakításához.

A tárgy tematikája:

A nyelvpedagógia fogalma, tartalma. Tanár és tanuló típusok. Tanulási stratégiák. A nyelvtanítás története. A kommunikatív nyelvoktatás. Tankönyvek, tankönyvelemzés. Óratervezés. Értékelés és hibajavítás. Szakmódszertani könyvtárak, szakirodalmi tájékozódás.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Bérard, Evelyne : L’approche communicative. Théorie et pratique. CLE, Paris, 1991.

Bouhechiche, Arezki: Didactique du FLE. Démarches et pratiques de classe. Harmattan le Grand Maghreb, 2021.

"font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Cuq, Jean-Pierre et Gruca, Isabelle: Cours de didactique du français langue étrangere et seconde (4e éd). PUG, 2017.

Cyr, Paul : Stratégies d’apprentissage, CLÉ, Paris, 1998.

Germain, Claude: Évolution de l´enseignement des langues: 5000 ans d´histoire, CLÉ, Paris, 2001.

Medgyes Péter: A nyelvtanár, Corvina, Budapest, 1997.

Tagliante, Christine: L’évaluation, CLÉ, Paris, 2000.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv).

Ismeri a nyelvtanítás módszertanát, a különböző nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, szöveg- és feladattípusokat, az francia nyelvű, nem pedagógiai céllal írt szakmai dokumentumokat.

Átlátja a különböző nyelvtanulás-szervezési formák előnyeit és kihívásait.

Ismeri a Közös Európai Referenciakeretet és annak alkalmazását.

Ismeri a tanterveket, tananyagokat, a tanórán kívül használható nyelvfejlesztési lehetőségeket.

b) képességei

Képes osztálytermi gyakorlatát az egyéni különbségek figyelembevételével kialakítani.

Képes a különböző nyelvtanítási módszereket tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, háttértudásukra támaszkodva, hatékonyan, változatosan, motiválóan alkalmazni.

Képes értelmezni és felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók társadalmi és csoportos helyzetét és lehetőségeit az angol nyelv tanulása, illetve használata terén.

Képes elméleti ismereteit alkalmazva nyelvpedagógiai kérdésekre válaszokat keresni és adni.

Képes az értékelés különböző céljainak és szintjeinek megfelelő értékelési formák, módszerek meghatározására, alkalmazására, az értékelés dokumentálására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe