Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 3. (A latintanítás gyakorlati háttere)
Tárgy kódja: BONTP39300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szilágyi Csaba József
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

A szeminárium célja, hogy a hallgatók képesek legyenek alkalmazni a latintanítást meghatározó jogi és pedagógiai dokumentumok tartalmait és szándékait. Megismerjék a latinoktatás céljait, külső méréseit, s képesek legyenek tervezni az ezekre történő felkészítést. A tárgy a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztése, szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés, szakmai együttműködés, kommunikáció tanári kompetencia megszerzéséhez segít hozzá.

A tárgy tematikája:

A latintanár tervezőmunkája

A latintanár munkájának iskolán belüli és iskolán kívüli szabályozóinak hatásai

Helyi tanterv, tanmenet

Érettségi tételsorok és feladatsorok

Az érettségi vizsgáztatás

Felkészítés versenyekre, illetve egyes vizsgatípusokra

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak)

, ISBN)

Kötelező irodalom:

A latin tantárgy kerettanterve

A latin nyelv általános és részletes érettségi vizsgakövetelményei és vizsgaleírása

Gloviczki Zoltán: A latinoktatás változásairól. In: Mester és Tanítvány 8. 96-104.

Ajánlott irodalom:

Szőke Ágnes: Latin feladatgyűjtemény a középfokú nyelvvizsgához. Budapest, Tankönyvkiadó 1992.

Ferenczi Attila – Kendeffy Gábor: Latin a szóbeli nyelvvizsgán. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1999.

Dér Katalin – Keresztény Éva – rimócziné Hamar Márta: Latin nyelvi versenyfeladatok. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1996.

Dr. Nagy Ferenc: A latintanítás módszertana. Budapest, Tankönyvkiadó 1965.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban,

- a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete,

b)   képességei

- képes a tanulókat szakszerűen megfigyelni és tapasztalatait szöveges vagy számszerű formában rögzíteni

- képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására,

- képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni,

- képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében,

- képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe