Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a nyelvtanítással kapcsolatban feltehető alapkérdésekre (Mit?, Miért?, Hogyan?) adható válaszok megvitatása, tudatosítása. A tárgy tematikája: a nyelvi tartalom közvetítésének és az írásbeli/szóbeli kompetenciák fejlesztésének módszerei. Nyelvtan, kiejtés és szókincs tanítása. A hallás utáni értés fejlesztése. Olvasási készség fejlesztése. Íráskészség fejlesztése. Beszédkészség fejlesztése. A fordítás tanítása. Kultúra és nyelvoktatás. A pragmatikai és szövegtani elemek tanítása. Játék a nyelvórán. Színház a nyelvórán. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Bárdos Jenő Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000, ISBN 963 19 0555 1 Bogaards, Paul: Le vocabulaire dans l’apprentissage des langues étrangeres, Hatier/Didier, Paris, 1994, ISBN 978-2278044399 Bouhechiche, Arezki: Didactique du FLE. Démarches et pratiques de classe. Harmattan le Grand Maghreb, 2021. Cuq, Jean-Pierre et Gruca, Isabelle: Cours de didactique du français langue étrangere et seconde (4e éd). PUG, 2017. H. Kontra Edit, Holló Dorottya, Dr. Tímár Eszter: A Krétától a videóig, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996, ISBN 9631875008 Tagliante, Christine: La classe de langue, CLE, Paris, 1994, ISBN 2.09.033112.7 Vigner, Gérard : La grammaire en FLE, Hachette, Paris, 2004, ISBN 978-2011552969 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes a tanulókat szakszer űen megfigyelni és tapasztalatait szöveges vagy számszerű formában rögzíteni - képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására. |