Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 3. (Nyelvi alapkészségek fejlesztése)
Tárgy kódja: BONTP37300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tóth Ágnes
Tárgyleírás:

A kurzus célja a nyelvtanítással kapcsolatban feltehető alapkérdésekre (Mit?, Miért?, Hogyan?) adható válaszok megvitatása, tudatosítása. A tárgy tematikája: a nyelvi tartalom közvetítésének és az írásbeli/szóbeli kompetenciák fejlesztésének módszerei.

Nyelvtan, kiejtés és szókincs tanítása. A hallás utáni értés fejlesztése. Olvasási készség fejlesztése. Íráskészség fejlesztése. Beszédkészség fejlesztése. A fordítás tanítása. Kultúra és nyelvoktatás. A pragmatikai és szövegtani elemek tanítása. Játék a nyelvórán. Színház a nyelvórán.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Bárdos Jenő Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000, ISBN 963 19 0555 1

Bogaards, Paul: Le vocabulaire dans l’apprentissage des langues étrangeres, Hatier/Didier, Paris, 1994, ISBN 978-2278044399

Bouhechiche, Arezki: Didactique du FLE. Démarches et pratiques de classe. Harmattan le Grand Maghreb, 2021.

Cuq, Jean-Pierre et Gruca, Isabelle: Cours de didactique du français langue étrangere et seconde (4e éd). PUG, 2017.

H. Kontra Edit, Holló Dorottya, Dr. Tímár Eszter: A Krétától a videóig, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996, ISBN 9631875008

Tagliante, Christine: La classe de langue, CLE, Paris, 1994, ISBN 2.09.033112.7

Vigner, Gérard : La grammaire en FLE, Hachette, Paris, 2004, ISBN 978-2011552969

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

- a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban,

- a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete,

b) képességei

- képes a tanulókat szakszer

űen megfigyelni és tapasztalatait szöveges vagy számszerű formában rögzíteni

- képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására,

- képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni,

- képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében,

- képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe