Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 3. (Tanítás és tanulás – glottodidaktikai ismeretek alkalmazása az olaszórán)
Tárgy kódja: BOLTP34300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Polákovits Nándor
Tárgyleírás:

A tárgy célja: A módszertani eszköztár készségszintű elsajátítása. A hallgatók felkészítése és támogatása a Társas és egyéni tanítási gyakorlatra (TGY2). Ezt a célt szolgálja a nyelvtanítás módszertani alapismereteinek gyakorlati bemutatása és alkalmazásuk. A felkészülést segítő tankönyvek, segédanyagok stb. ismertetése és használatának elsajátítása. A kurzus külön hangsúlyt fektet a hallgatók osztálytermi kommunikációjának kiemelt fejlesztésére, az olasz nyelv használatának magasabb szintre emelésére.

Főbb témakörök:

-a különböző korosztályoknak készült, leggyakrabban használt tankönyvek alapos feltérképezése, tankönyv- választási szempontok kialakítása, 4-5 tankönyvcsalád megadott szempontok szerinti elemzése

-miként lehet az egyes tankönyveket vagy más oktatási segédanyagokat egy adott tanulócsoport igényeihez szabni

-a feladattól az óráig: feladatok összekötése, feladatsorok összeállása

-a különböző óratervezési elvek elsajátítása és alkalmazása: különböző típusú óratervek készítése (pl. témaközpontú-, nyelvtani prezentációs óra, stb.)

-a Közös Európai Referenciakeret, a NAT, valamint az idegen nyelvek oktatására vonatkozó tartalmi szabályozók megismerése és alkalmazásuk

-tanórák megfigyel

ési szempontjainak árnyalása, óralátogatás

-a nyelvtanítást könnyítő segédanyagok feltérképezése (feladatok lelőhelyei

-feladatalapú mikrótanítás, benne a tanulásszervezési módok elemzése, gyakorlása

-a négy nyelvi készség fejlesztését elősegítő módszerek sajátosságainak megértése, gyakorlása

-óravezetés gyakorlása, instrukciók a célnyelven, osztálytermi kommunikációt fejlesztő gyakorlatok

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom

Andreoletti, C.; Gabrinetti, M. (2021). Apprendere e insegnare l’italiano L2: riflessioni glottodidattiche e buone pratiche. Boerchi, D.; Valtonia, G.G. (a cura di), Nella mia classe, il mondo. Parma: Edizioni Junior-Bambini, 109-131 e-ISSN 2280-6792

Paolo E. Balboni: Fare educazione linguistica, UTET Universitá, Torino, 2018.

ISBN 9788860085085

Paolo E. Balboni: Tecniche didattiche,

per l’educazione liguistica,UTET,Torino, 2007.

ISBN 88-7750-407-2

Nyitrai Tamás: Az olasztanárok kézikönyve, OKSZI-Ponte Alapítvány, Bp., 2002.

ISBN 963 204 248 4

www.alma.tv

Ajánlott irodalom

Luciana Ziglio – Giovanna Rizzo: Nuovo Espresso 1-6, ALMA edizioni, 2014

Bernátné Vámosi Judit – Dr. Nyitrai Tamás: Giro d’italiano 1-2-3-4, NTK, Bp., 2011

T.Marin-S.Magnelli: Nuovo Progetto Italiano. Edilingua, Roma, 2006

Catizone-Humphris-Micarelli: Volare. Edizioni DILIT, Roma. 1997

Conforti-Cusimano: Linea diretta nuovo. Guerra edizioni, Perugia, 2005

Nyitrai T.: Parole, parole,parole, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2006

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb.,

n>KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

A hallgató képes lesz:

-a tanítandó tartalmak meghatározására, strukturálására, logikai felépítésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók, valamint a tartalmaknak megfelelő alternatív tanítási módszerek és számonkérési formák megválasztására a nyelvóra egy-egy szakaszát illetően

-a hallgató képes lesz saját pedagógiai munkájának és a tanulók tevékenységének megtervezésére az óraterv szintjén, gyakorlati alkalmazásukra egy-egy órai tevékenység esetében

-az érdeklődés és figyelem folyamatos fenntartására, világos, követhető óravezetésre a célnyelven

-a nyelvtanulás sikerességét/sikertelenségét befolyásoló tényezők felismerésére,

-a tanulók tanórai tevékenységének összehangolására.

-A hallgató megismeri és gyakorlatban alkalmazza egyes részfeladatok megoldásában a nyelvtanítás módszertanát, a nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, szöveg- és feladattípusokat, autentikus anyagokat. Ezeket képes lesz tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, háttértudásukra támaszkodva, hatékonyan, változatosan, motiválóan alkalmazni.

Megismeri a tanterveket, tananyagokat.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe