Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 4. (A latintanítás módszereinek elmélete)
Tárgy kódja: BONTP39400
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szilágyi Csaba József
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

Az előadás célja, hogy a hallgatók megismerjék a latin nyelv és kultúrtörténet-oktatás gyakorlatának sarkalatos problémáit és ezek megoldási lehetőségeit. Megismerjék a legmodernebb tananyagok és taneszközök szaktárgyi alkalmazási lehetőségeit. A tárgy a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztése, szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés, pedagógiai értékelés tanári kompetencia megszerzéséhez segít hozzá.

A tárgy tematikája:

A latin nyelvtan tanításának problémái

A latin lexika tanításának problémái

A latin nyelvű művelődéstörténet tanítási problémái

Élő nyelvi stratégiák a latinórán

Játék és kommunikációs stratégiák a latinórán

Vizuális és akusztikus eszközök a latinoktatásban

Az internet és a számítógép alkalmazási lehetőségei a latinoktatásban

Kurrens tananyagok, tankönyvcsaládok bemutatása

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Dr. Nagy Ferenc: A latin tanításának módszertana. Budapest, Tankönyvkiadó 1965.

Medgyes Péter: A nyelvtanár. Budapest, Corvina 1997. 9-27., 85-143.

Legalább egy-egy kurrens tankönyvcsalád illetve számítógépes tananyag felhasználói szintű ismerete

Ajánlott irodalom:

Gedeon Éva – N. Tóth Zsuzsa – Rádai Péter: 165 ötlet nyelvtanárok számára. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1998.

Gedeon Éva – Lengyel Zsuzsa – Rádai Péter: Még 135 ötlet. Budapest, Helikon 1998.

Révay József: Ókori író, mai olvasó. Budapest, Parthenon 1941.

Valamennyi forgalomban lévő latin nyelvoktatási taneszköz

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

<

p class="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-bottom:19px;margin-left:26px;margin-top:19px;text-align:left;text-indent:-18pt;">a)   tudása

- a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban,

- a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete,

b)   képességei

- képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására,

- képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni,

- képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében,

- képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására

- képes különböző értékelési eljárások alkalmazására

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe