Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: Az előadás célja, hogy a hallgatók megismerjék a latin nyelv és kultúrtörténet-oktatás gyakorlatának sarkalatos problémáit és ezek megoldási lehetőségeit. Megismerjék a legmodernebb tananyagok és taneszközök szaktárgyi alkalmazási lehetőségeit. A tárgy a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztése, szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés, pedagógiai értékelés tanári kompetencia megszerzéséhez segít hozzá. A tárgy tematikája: A latin nyelvtan tanításának problémái A latin lexika tanításának problémái A latin nyelvű művelődéstörténet tanítási problémái Élő nyelvi stratégiák a latinórán Játék és kommunikációs stratégiák a latinórán Vizuális és akusztikus eszközök a latinoktatásban Az internet és a számítógép alkalmazási lehetőségei a latinoktatásban Kurrens tananyagok, tankönyvcsaládok bemutatása |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Dr. Nagy Ferenc: A latin tanításának módszertana. Budapest, Tankönyvkiadó 1965. Medgyes Péter: A nyelvtanár. Budapest, Corvina 1997. 9-27., 85-143. Legalább egy-egy kurrens tankönyvcsalád illetve számítógépes tananyag felhasználói szintű ismerete Ajánlott irodalom: Gedeon Éva – N. Tóth Zsuzsa – Rádai Péter: 165 ötlet nyelvtanárok számára. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1998. Gedeon Éva – Lengyel Zsuzsa – Rádai Péter: Még 135 ötlet. Budapest, Helikon 1998. Révay József: Ókori író, mai olvasó. Budapest, Parthenon 1941. Valamennyi forgalomban lévő latin nyelvoktatási taneszköz |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
<
p class="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-bottom:19px;margin-left:26px;margin-top:19px;text-align:left;text-indent:-18pt;">a) tudása - a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására - képes különböző értékelési eljárások alkalmazására |