Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A szeminárium célja, hogy a hallgatók a latin nyelv és kultúrtörténet-oktatás sarkalatos kérdéseinek az elméleti oktatás során megismert stratégiáit alkalmazni tudják, illetve saját stratégiák kidolgozását kezdeményezzék.. A tanári tervező munkában és órai keretek között is fel tudják használni a legmodernebb tananyagokat és taneszközöket. A tárgy a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztése, szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés, pedagógiai értékelés tanári kompetencia megszerzéséhez segít hozzá. A tárgy tematikája: Egyes tankönyvi egységek megközelítési lehetőségei A latinóra tervezése Számonkérés a latinórán Értékelés a latinórán Kommunikációs stratégiák alkalmazása a latinórán A latintanár személyisége Audiovizuális eszközök és a számítógép alkalmazása a latintanításban Múzeumpedagógia és tanórán kívüli foglalkozások |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve an style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;font-style:italic;">ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Dr. Nagy Ferenc: A latin tanításának módszertana. Budapest, Tankönyvkiadó 1965. Medgyes Péter: A nyelvtanár. Budapest, Corvina 1997. Legalább egy-egy kurrens tankönyvcsalád illetve számítógépes tananyag felhasználói szintű ismerete Carol H. Weiss: Értékelés, OKI, Budapest, 2005. Ajánlott irodalom: Devecseri Gábor: Ókortudós mesterek. In: Antik tanulmányok II. Műhely és varázs. Budapest, Szépirodalmi 1981. 326-359. Gedeon Éva – N. Tóth Zsuzsa – Rádai Péter: 165 ötlet nyelvtanárok számára. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1998. Gedeon Éva – Lengyel Zsuzsa – Rádai Péter: Még 135 ötlet. Budapest, Helikon1998. Révay József: Ókori író, mai olvasó. Budapest, Parthenon 1941. Valamennyi forgalomban lévő latin nyelvoktatási taneszköz |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására - képes megtartani egy iskolai tanóra egy részét |