Tantárgy adatlapja
A tárgy tematikája: a nyelvtanítás speciális területeinek feldolgozása a projekt pedagógia módszereivel (dráma, SG, fiatal tanuló, FSOS, chanson, villámmódszer, diszlexia probléma, vizuális nevelés, a nyelvórán tanulói autonómia fejlesztésének módjai, kooperatív tanulási eljárások alkalmazása, interjú tanárokkal). A reflektív tanításhoz nélkülözhetetlen osztálytermi kutatás (kvalitatív kutatás) eszközei: kérdőívek, értékelőlapok, interjúk, tankönyvelemzés; ezek összeállításának szempontjai, az adatkezelés kérdései; tanítási naplók vezetése, külső megfigyelők bevonása, hármas nézőpontú elemzés. Tájékozódás a továbbképzés, az önképzés, az életünk végéig tartó tanulás formáiról, módjairól. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Anthologie de la didactique FLE (rédigé par Szladek Emese) EJK., Budapest, 2003, ISBN 963-9316-60-1 Ajánlott irodalom: Bárdos Jenő Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000, ISBN 963 19 0555 1
style="font-family:'PT Sans';font-size:9pt;">Falus Iván : Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, Budapest, Keraban Könyvkiadó, 1993, |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására - képes megtartani egy iskolai tanóra egy részét |