Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A tanárjelölt eddig megszerzett szakmai képességeinek és kompetenciáinak olyan szintre fejlesztése, hogy sikerrel tudja teljesíteni az előtte álló Szakterületi tanítási gyakorlatot. Alapvető cél az eddig elsajátítottak készségszintre emelése. Ezért a szeminárium kiemelt részét képezik a TGY1 és a TGY2 tapasztalatait reflektív módon feldolgozó csoportos tanítási gyakorlatok (mikrotanítás). A kurzus hangsúlyt helyez a tantermi célnyelvi kommunikáció magabiztos használatának gyakorlására. A NAT, illetve az érettségi követelmények ismeretében felkészít a hazánkban leginkább használt tankönyvek, tankönyvcsaládok használatára, különös tekintettel a digitális oktatás követelményeire. A kurzus felkészít a nyelvtanulás sikerességét/sikertelenségét befolyásoló tényezők felismerésére és az arra adott válaszokra. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Monami, E. (2021). Correggere l’errore nella classe di italiano L2. Roma: Edilingua ISBN: 9788831496384 Paolo E. Balboni: Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle societá complesse, UTET Universitá, Torino, 2019. ISBN 978-8860084538 FREDDI, Giovanni: Strategie d’apprendimento di una lingua seconda o straniera, in: Psicolinguistica, sociolinguistica, glottodidattica, Torino, UTET, 2004. DI PIETRO, Robert J.: Szerepjátékok a nyelvórán. Stratégiai interakció, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1994. + a 2025 / 2026-ig megjelenő releváns szakirodalom |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A hallgató felkészül a Szaktárgyi tanítási gyakorla tra. Ismeri a Nat és arra épülő kerettantervek szerinti olasz szaktárgyi követelményeket. Ismeri és alkalmazza a Közös Európai Referencia keretet. Ismeri az ehhez szükséges tankönyveket, taneszközöket, segédanyagokat, IKT eszközöket. Ismeri az olasz nyelv az olasz nyelv tanítása során kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztésének módszereit. Növekvő mértékű önállósággal rendelkezik a nyelvtanítás átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében. Egyre tudatosabb felelősségvállalás és együttműködés jellemzi szakterületével és azok képviselőivel kapcsolatban. Ismeri a tudásellenőrzés, képességmérés korszerű eszközeit. Ismeri az érettségi vizsga követelményeit. Ismeri a kommunikatív nyelvtanítás elméleti alapjait és képes azok gyakorlati alkalmazására. Ismeri a célnyelvi készségfejlesztés lépéseit. b) képességei Képes reflektív hospitálásra és szakóra megtartására mentori támogatással. Képes az olasz nyelv folyékony használatára pedagógiai tevékenysége során. Képes szakmai együttműködés kialakítására, szakmai kooperációra. Képes az olasz nyelv tanítása-tanulása során elsajátított ismeretek és fejlesztendő kompetenciák mérésére, értékelésére. Képes a szakmájára vonatkozó kutatási témához kapcsolódó szakirodalmat felkutatni, értelmezni. Képes figyelemmel kísérni saját tevékenységét, ennek másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének módosítására, ha ez szükséges. Képes szakmai felkészültségének folyamatos növelésére. |