Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 5. Tartalomtervezés és teljesítményértékelés történelem órán
Tárgy kódja: BONTP36500
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók elmélyedjenek a történelemtanítást meghatározó tartalmi szabályozók részleteiben, és kipróbálják a különböző tanulási-tanítási módszereket a gyakorlatban. Ennek kapcsán megismerjék azokat a kompetenciákat, tanulási célokat amelyeket az érettségi vizsgakövetelmények meghatároznak.

A tárgy tematikája

    A pedagógiai tervezőmunkával és értékeléssel kapcsolatos dokumentumok értelmezése.

    Az ismeretszerzés és tanulás, a kritikai gondolkodás, a kommunikáció, a térbeli, időbeli tájékozódás tanításának általános tanulói fejlesztéshez kapcsolódó szaktanári gyakorlata.

    A szaktudományi felkészültségek alkalmazása a tantervekben, vizsgakövetelményekben.

    A tanítási órák típusai.

    A tankönyvek szaktudományi és didaktikai jellemzői.

    A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

?    Gyertyánfy András: Folytonos kanonizáció – A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai a német történelemdidaktikában. Új Pedagógiai Szemle 70. évfolyam (2020), 7-8. szám. ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN1788-2400 (Online)

?    Jakab György: A történelemtanár dilemmái. Műveltség és/vagy szakértelem és/vagy kompetencia. In: Új Pedagógiai Szemle, 56. évf. (2006) 10. sz. 3–21. O. [http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/] ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN1788-2400 (Online)

?    8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről  https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300008.emm

?    Forrásközpontú történelem sorozat. Szerk.: Száray Miklós – Kaposi József. NTK. 2005-2007.  ISBN:9789631958997 ISBN: 9789631935011 (III. és IV.)

?    Modena, Alice (2021): Rethink Education a Teacher’s Guide to Remembrance Education

pan style="color:#1155CC;font-family:'PT Sans';font-size:11pt;text-decoration:underline;">https://rethink-education.eu/wp-content/uploads/rethink-teachers-guide-handbook.pdf

?    Nemzeti Köznevelési Portál: Történelem tankönyvei https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/

?    Írásbeli érettségi feladatsorok (http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=266

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

-A hazai tartalmi szabályozók (tantervek, vizsgakövetelmények)szemléletmódjának és konkrét előírásainak, tartalmainak ismerete

-A hazai tartalmi szabályozás ciklikusan visszatérő kérdéseinek és új problémáinak ismerete.

- A hazai történelemtanítást meghatározó taneszközök ( digitális és papírlapú) ismerete.

- Az interaktív tanulást- tanítást igénylő módszertani repertoár  és mérési-értékelési formák ismerete.

b)    képességei

-Legyen képes a hazai történelemoktatásra vonatkozó tartalmi szabályozók értelmezésére, különböző iskolafokon történő adaptálására.

-Legyen képes a különböző taneszközök tanulásfelfogásának beazonosítására, az eszközök gyakorlati alkalmazására

- Legyen képes tanári magyarázatok, forrásértelmezések és tanulói feladatok elkészítésére és azok értékelésére.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe