Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók elmélyedjenek a történelemtanítást meghatározó tartalmi szabályozók részleteiben, és kipróbálják a különböző tanulási-tanítási módszereket a gyakorlatban. Ennek kapcsán megismerjék azokat a kompetenciákat, tanulási célokat amelyeket az érettségi vizsgakövetelmények meghatároznak. A tárgy tematikája • A pedagógiai tervezőmunkával és értékeléssel kapcsolatos dokumentumok értelmezése. • Az ismeretszerzés és tanulás, a kritikai gondolkodás, a kommunikáció, a térbeli, időbeli tájékozódás tanításának általános tanulói fejlesztéshez kapcsolódó szaktanári gyakorlata. • A szaktudományi felkészültségek alkalmazása a tantervekben, vizsgakövetelményekben. • A tanítási órák típusai. • A tankönyvek szaktudományi és didaktikai jellemzői. • A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: ? Gyertyánfy András: Folytonos kanonizáció – A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai a német történelemdidaktikában. Új Pedagógiai Szemle 70. évfolyam (2020), 7-8. szám. ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN1788-2400 (Online) ? Jakab György: A történelemtanár dilemmái. Műveltség és/vagy szakértelem és/vagy kompetencia. In: Új Pedagógiai Szemle, 56. évf. (2006) 10. sz. 3–21. O. [http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/] ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN1788-2400 (Online) ? 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300008.emm ? Forrásközpontú történelem sorozat. Szerk.: Száray Miklós – Kaposi József. NTK. 2005-2007. ISBN:9789631958997 ISBN: 9789631935011 (III. és IV.) ? Modena, Alice (2021): Rethink Education a Teacher’s Guide to Remembrance Education pan style="color:#1155CC;font-family:'PT Sans';font-size:11pt;text-decoration:underline;">https://rethink-education.eu/wp-content/uploads/rethink-teachers-guide-handbook.pdf ? Nemzeti Köznevelési Portál: Történelem tankönyvei https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/ ? Írásbeli érettségi feladatsorok (http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=266 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása -A hazai tartalmi szabályozók (tantervek, vizsgakövetelmények)szemléletmódjának és konkrét előírásainak, tartalmainak ismerete -A hazai tartalmi szabályozás ciklikusan visszatérő kérdéseinek és új problémáinak ismerete. - A hazai történelemtanítást meghatározó taneszközök ( digitális és papírlapú) ismerete. - Az interaktív tanulást- tanítást igénylő módszertani repertoár és mérési-értékelési formák ismerete. b) képességei -Legyen képes a hazai történelemoktatásra vonatkozó tartalmi szabályozók értelmezésére, különböző iskolafokon történő adaptálására. -Legyen képes a különböző taneszközök tanulásfelfogásának beazonosítására, az eszközök gyakorlati alkalmazására - Legyen képes tanári magyarázatok, forrásértelmezések és tanulói feladatok elkészítésére és azok értékelésére. |