Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A szeminárium elsődleges célja a tanárjelöltek támogatása összefüggő egyéni szakmai gyakorlatuk során. A gyakorlat a képzésben szerzett elméleti és gyakorlati ismeretek egészére épül. Ezért a szeminárium a didaktikai és módszertani támogatás mellett igyekszik támogatást nyújtani a hallgatóknak az iskola komplex világába történő harmonikus beilleszkedéshez is. A tanárjelölt a gyakorlat során felkészül a korszerű pedagógiai munka teljességére, beleértve mindkét szaktárgyának tanítását, az osztályfőnöki munkát, a tanterv- és tankönyvkiválasztást, a tehetséggondozást, a felzárkóztatást, a közösségi nevelést, a pedagógiai program megismerését. A gyakorlatot során a szakmódszertan oktató konzultál a tanárjelölt mentorával. A szeminárium folyamatosan segítséget nyújt a hallgatóknak tanári portfóliójuk elkészítésében, egyben felkészít annak sikeres prezentálására is. Főbb témakörök: A szaktárgy tanításának gyakorlati kérdései (esetmegbeszélés, konzultáció). A Szakterületi tanítási gyakorlat tapasztalatainak reflektív elemzése, felkészülés a tanításra: szaktárgyi ismeretek, tervezés, szervezés, eszközök, időgazdálkodás. A tanári kommunikáció. Tanórán kívüli feladatok (tehetséggondozás, felzárkóztatás, korrepetálás, szakkör, fakultáció, lelki nap, kirándulás stb.). Az osztályfőnöki munka. Iskolai rendezvények, ünnepek. Gyermek- és ifjúságvédelem. Differenciálás, a különleges bánásmódot igénylő csoportok/tanulók oktatása. Együttműködés a diákokkal és a tanárokkal, a tantestülettel. A tanári portfólió összeállítása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: - Ajánlott irodalom: Benucci, A.; Grosso, G.I. (2021). Mediazione linguistico-culturale e didattica inclusiva. Torino: Utet Universita. ISBN: 8860086957 https://www.mondadorieducation.it/didattica-a-distanza/ 2022 Marco Mezzadri: I nuovi ferri del mestiere, Loescher, 2015. ISBN 9788820128616 Nyitrai Tamás: Az olasztanárok kézikönyve, OKSZI-Ponte Alapítvány, Bp., 2002. ISBN 963 204 248 4 Medgyes Péter: A nyelvtanár, Corvina, Budapest, 1997. ISBN 963 13 4288 3 Sebő József: A katedra túloldalán – fiatal pedagógusok füveskönyve, Új Ember, Budapest, 2012. ISBN 978-963-9674-35-6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanárjelölt képessé válik: -reális képet kialakítani a tanulók világáról, a nevelés és a tanulói személyiség fejlesztésének lehetőségeiről. -ismereteit diákjai fejlesztésére hatékonyan, motiválóan a nyelvtanítás céljára alkalmazni. -tapasztalt kollégák, mentorok segítségével a tanulók egyéni szükségleteit figyelembe véve olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek elősegítik a tanulók értelmi, érzelmi, szociális és erkölcsi fejlődését. -a szaktárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére. -szaktárgyi felkészültségével kapcsolatban önreflexióra és önkorrekcióra. -szakmai fejlődését megtervezni, megvalósítani, osztálytermi és egyéb élményeire reflektálni, szakmailag és nyelvileg folyamatosan megújulni. -pedagógiai munkájának megtervezésére a helyi tanterv, tanmenet, óraterv szintjén. -a tanulási-tanítási stratégia meghatározására, a tananyag feldolgozásához a pedagógiai céloknak és a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő oktatási folyamat meghatározására, hatékony módszerek, szervezési formák, eszközök kiválasztására. -a tanítandó tananyag súlypontjait, felépítését, közvetítésének logikáját a tantervi előírásokkal és a pedagógiai célokkal összhangban az adott tanulócsoporthoz igazítani. -Képes a szaktárgya tanulása-tanítása során felhasználható nyomtatott és digitális tankönyveket, taneszközöket, egyéb tanulási forrásokat kritikusan elemezni, a konkrét céloknak megfelelően kiválasztani (különös tekintettel az információ-kommunikációs technológiára). -az értékelés különböző céljainak és szintjeinek megfelelő értékelési formák, módszerek meghatározására, választására, az értékelés eredményeinek felhasználására, az értékelés dokumentálására (pl: portfólió formájában). -az értékelés során figyelembe venni a differenciálás, individualizálás szempontjait, és támogatni a tanulók részvételét egyéni fejlődésük értékelésében. -a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására. Szakmai szituációkban szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal. -a tanulók tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli tevékenységének összehangolására. -az aktív együttműködésre szaktárgya, valamint más tárgyak tanáraival. -a tanulók szüleivel történő konstruktív kommunikációra és együttműködésre szaktárgyát illetően. -a kultúrák közötti közvetítésre és az interkulturális kompetencia fejlesztésére. |