Tantárgy adatlapja
A kurzus célja Az összefüggő, egyéni gyakorlatot kísérő szeminárium célja a hallgatók iskolai gyakorlatához és történelem tantárgy tanításához kapcsolódó tapasztalatok közös feldolgozása. A kurzus fejleszti a hivatáshoz nélkülözhetetlen kompetenciákat, az oktatáskutatás és gyakorlat egymást feltételező művelését, különböző oktatási szituációkban mérlegelő alkalmazását. A kurzus tematikája · gyakorlat során szerzett tapasztalatainak problémaközpontú, elemző jellegű feldolgozása. · segítséget nyújtani a tanítási gyakorlat során felmerülő kérdések, problémák, kétségek megbeszélésében, feldolgozásában, · alkalmat biztosítani a tanárjelölteknek az egymással való konzultációjára, egyes kérdések közös feldolgozására, megvitatására · a gyakorlati tapasztalatok által generált tanulási folyamat moderálása, kontextualizálása, a szakmai önreflexió fejlesztése · a felmerült tipikus és atipikus problémák megvitatása pl. tananyagfeldolgozás vagy az értékelés területén, ezekhez kapcsolódó megoldási stratégiáik megbeszélése · szaktárgyi-módszertani, illetve pedagógiai és pszichológiai vonatkozású tapasztalatszerzés biztosítása · személyre szabott differenciált konzultáció biztosítása |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
1. Fodor Richárd: Új nézőpontok. A multiperspektivikus történelemszemlélet megjelenése a történelemkönyvekben. In: Történelemtanítás, 10. évf. (2019) 3–4. sz. [http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2019/12/fodor-richard-uj-nezopontok-a-multiperspektivikus-tortenelemszemlelet-megjelenese-a-tortenelemtankonyvekben-10-03-10/ 2. Forrásközpontú történelem sorozat. Szerk.: Száray Miklós – Kaposi József. NTK. 2005-2007. ISBN:9789631958997 ISBN: 9789631935011 (III. és IV.) 3. Gloviczki, Zoltán: Ferenc pápa és a XXI. század katolikus pedagógiája In: Fehér, Ágota; Mészáros, László (szerk.) "...megtisztítja azt, hogy több gyümölcsöt hozzon" (Jn 15,2) VIII. Keresztény Neveléstudományi Konferencia Vác, Magyarország : Apor Vilmos Katolikus Főiskola (2022) 252 p. pp. 121-134. , 14 p. 4. Kojanitz László: A kauzális történelmi gondolkodás fejlesztése és értékelése. In: Eruditio – Educatio, 12. évf. (2017) 4. sz. 13–30. o. 5. Gyertyánfy András: Az elbeszéléstől a forrásokig, a forrásoktól az elbeszélésig. A történelemtanítás súlypontjának változásai. In: Történelemtanítás, 9. évf. (2018) 1–2. sz. [http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2018/08/gyertyanfy-andras-az-elbeszelestol-a-forrasokig-a-forrasoktol-az-elbeszelesig-09-01-03/] 6. Kaposi József- Kalocsai Janka (2019): Tanítjuk vagy tanuljuk a demokráciát? Egy felmérés tanulságai. Új Pedagógiai Szemle 11-12. szám,. 17-32. ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN 1788-2400 (Online) 7. Kinyó László: A narratív készség fejlődése és szerepe a történelemtanításban. In: Magyar Pedagógia, 105. évf. (2005) 2. sz. 109–126. o. [https://matarka.hu/klikk.php?cikkmutat=350933&mutat=http://www.magyarpedagogia.hu/document/Kinyo_MP1052.pdf] 8. Strandling, Robert (2001) Teaching 20th-century European history. Council of Europe Publishing. – ISBN 978-92-871-4466 http://books.google.com/books?id=9PbhL1J2QJwC&pg=PA14&lpg=PA14&dq=Strandling+2001+Strandling,+Robert+(2001)+Teaching+20th-century+European+history.+Council+of+Europe+Publishing.&source=bl&ots=YrAfi0FLQs&sig=Bz8-7NCivvcSrc1hqod_Pu3LR4A&hl=hu&ei=ZHGmSuGCBIPymQO73NGVAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3#v=onepage&q=&f=false Ajánlott irodalom: 1. Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadó, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet. ISBN 9789636931209 2. Polákovits Nándor: A tanítási gyakorlatok szerepe a tanárképzésben. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 131-146. ISBN 9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf 3. OECD (2019). Learning Compass 2030. Core Foundations for 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/core-foundations/Core_Foundations_for_2030_concept_note.pdf |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) Tudás - Ismeri szaktárgyai tantervét, a bennük megfogalmazott tanulási eredményeket és vizsgakövetelményeit, valamint a szaktárgyak tanulásának sajátosságait, megismerési módszereit, tananyagstruktúráját, illetve belső logikáját. Ismeri a tanítás-tanulás során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, a papíralapú és online taneszközöket, tanulásszervezési módokat, fontosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat. b) Képesség: - Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására. -Az iskola pedagógiai programja, a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó tantervi célkitűzések, a tanulók életkora, az elsajátítandó tudás sajátosságai, a rendelkezésre álló taneszközök és a pedagógiai környezet közötti összhang megteremtésével képes pedagógiai munkájának megtervezésére (tanmenet, tematikus terv, óraterv, folyamatterv). c) Attitűd: - Irányítja a tanulók tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli tevékenységének összehangolását, az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását. |