Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 6. (Összefüggő gyakorlatot kísérő szeminárium)
Tárgy kódja: BOLTP30600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Moldován Szilvia
Tárgyleírás:

A tantárgy támogatja a gyakorlat során a tanítási céljainak, tartalmainak, folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti formáinak, eszközeinek elemzését és értékelését. Fejleszti a hivatáshoz nélkülözhetetlen kompetenciák kialakítását, az oktatáskutatás és gyakorlat egymást feltételező művelését, különböző oktatási szituációkban mérlegelő alkalmazását. Témakörök: Az intézményi program. A szaktárgy tanításának gyakorlati kérdései. Felkészülés a tanításra: szaktárgyi ismeretek, tervezés, szervezés, eszközök, időgazdálkodás. A tanári kommunikáció. Tanórán kívüli feladatok (tehetséggondozás, felzárkóztatás, korrepetálás, szakkör, fakultáció, lelki nap, kirándulás stb.). Az osztályfőnöki munka. Iskolai rendezvények, ünnepek. Gyermek- és ifjúságvédelem. Differenciálás, a különleges bánásmódot igénylő csoportok/tanulók oktatása. Együttműködés a diákokkal és a tanárokkal.  Portfólió készítés.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Hatályos NAT (általános bevezető és a tantárgyi fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet

Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadó, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet. ISBN 9789636931209

Jelenits István (2000): Küldetésben. Budapest, Új Ember Kiadó. ISBN 963-7688-50-1

Polákovits Nándor: A tanítási gyakorlatok szerepe a tanárképzésben. In Szőke-Milinte Enikő szerk. (2018.): Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. Budapest, PPKE BTK,131-146.o., ISBN 9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf 

Purves, Alan C.: Creating the Literature Portfolio: A Guide for Students. In Purves, Alan C.- Quattrini, Joseph et al.(2001): Creating the Writing Portfolio: A Guide for Students. New York, Glencoe/McGraw-Hill. ISBN-13.9780844259512

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) Tudás

- Ismeri szaktárgyai tantervét, a bennük megfogalmazott tanulási eredményeket és vizsgakövetelményeit, valamint a szaktárgyak tanulásának sajátosságait, megismerési módszereit, tananyagstruktúráját, illetve belső logikáját. Ismeri a tanítás-tanulás során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, a papíralapú és online taneszközöket, tanulásszervezési módokat, fontosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat.

b) Képesség:

- Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.

ass="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:justify;">-Az iskola pedagógiai programja, a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó pedagógiai  célkitűzések, a tanulók életkora, az elsajátítandó tudás sajátosságai, a rendelkezésre álló taneszközök és a pedagógiai környezet közötti összhang megteremtésével képes tanári munkájának megtervezésére (tanmenet, tematikus terv, óraterv, folyamatterv).

c) Attitűd:

- Eljut egy határozott választásig a kulturális és élet értékekkel kapcsolatban, amelyeknek jelen kell lenniük minden tevékenységében.

- Irányítja a tanulók tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli tevékenységének összehangolását, az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe