Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Személyiség és közösségfejlesztő tréning (kommunikáció és önismeret)
Tárgy kódja: BT-PSZ-7850
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

A kurzus célja:

A képzés hallgatói saját élményű gyakorlatok révén ismerjék fel saját preferenciáikat a tanulás, a motiváció és a kommunikáció területén különböző helyzetekben. A képzés hallgatói védett környezetben a tapasztalati tanulás lehetőségét kihasználva fejlesszék készségeiket a kommunikáció és a motiválás területén. Legyen lehetőségük visszajelzést adni és kapni, ezt felhasználni énképük alakításában, önismeretük mélyítésében. A tantárgy célja továbbá a vezetők /tanácsadók önismeret fejlődésének támogatása, személyes hatékonyságuk fejlesztése.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Saját és mások tanulásának menedzselése
  2. Önmagunk és mások motiválása, munkamotívumok
  3. A sikerre adott reakciók
  4. Személyes hatékonyság elemzése, az időmenedzsment
  5. yle="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:HU">Az asszertivitás szerkezete és tudatosítása. Kommunikációs stílusok (asszertív,agresszív, szubmisszív). Az én-üzenet.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        F. Várkonyi Zsuzsa (2015). Sors és sérülés. Háttér Kiadó Kft., Budapest. 200- 209 p. ISBN: 9786155124174

-        Fülöp Márta (2001). A versengés szerepe. Új Pedagógiai Szemle, 11. sz. 3–17. p.

-        Thomas Gordon (2010). A tanári hatékonyság fejlesztése. Gordon Kiadó Magyarország Kft, Budapest. ISBN: 9789639766037

Ajánlott irodalom:

-        F. Várkonyi Zsuzsa (2016). Tanulom magam. Háttér Kiadó, Budapest. ISBN: 9786155124464

-        Rudas János (2016). Delfi örökösei - Önismereti csoportok- elmélet, módszer, gyakorlatok. Oriold és Társai Kft, Budapest. ISBN: 9786155443480

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri az asszertív kommunikáció alapelveit

-        Ismeri saját preferált kommunikációs stílusát, annak erősségeit és fejlesztendő területeit.

-        A saját és mások tanulásának menedzselésének különféle módjait, a felnőttek tanulásának jellemzőit ismeri.

-        A diákok és munkatársak motiválásának lehetőségeit és saját preferenciáit a munkamotívumok terén ismeri. 

-        Az időgazdálkodás hatékonyabbá tételének különféle módszereit ismeri.

b) képességei

-        Képes a sikert megfelelő kezelésére alkalmas módszerek azonosítására.

-        Képes a helyzethez illeszkedően alkalmazni különböző időgazdálkodási technikákat.

-        Képes minősítés nélkül visszajelzést adni.

-        A másik személy motiválásában képes a másik személy preferenciáihoz illeszkedő keretezést alkalmazni.

c) attitűdje

-        Nyitott a változásra, amit elsősorban önmagával szemben fogalmaz meg.

-        Képviseli az egész életen át tartó tanulás és tudásmegosztás szükségességét.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe