Tantárgy adatlapja
A tárgy célja korszerű személyiségpszichológiai kutatások megismerése és kurrens empirikus módszerek alkalmazása az alábbi témák mentén: 1. A személyiség pozitív pszichológiai megközelítése 2. A pozitív személyiségvonások (reziliencia, megbocsátás, bölcsesség) 3. Kurrens kognitív szelf-elméletek (Markus és Nurius, Higgins, Ogilvie. Epstein) 4. Az önszabályozás modern elméletei (Deci, Baumeister) 5. Posztmodern szelf (Gergen) és a narratív identitás koncepciója 6. Új trendek a pszichoanalízisben (neuropszichoanalízis) 7. Szelf-pszichológia 8. A rendszerszemlélet (Haley) 9. A kommunikáción alapuló iskolák (Berne, Laing, Watzlawick) 10. A személyiség neurobiológiája 11. Útban az integráció felé (McAdams) |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező: Berne, Eric (1984) Emberi játszmák. Gondolat, Budapest Buda Béla, Kurimay Tamás (2004) A rendszerszemlélet fejlődése és más paradigmákkal való kapcsolata In Kurimay T. (szerk): Családterápia és családkonzultáció Európai távoktatási tankönyv (2. fejezet) ISBN: 9632161394 Hoyle, Rick (2013) Handbook of Personality and Self-regulation. wiley, ISBN: 9781118571880 Mitchell, S.A., Black, M.J. (2000) A modern pszichoanalitikus gondolkodás története. Animula, Budapest, ISBN: 9634081878 Schmelowszky Ágoston (2016) Neuropszichoanalízis: érvek és ellenérvek. Pszichoterápia, 25/4. Selingman, Martin P. (2008) Autentikus életöröm. A teljes élet titka. Laurus, Budapest, ISBN, 978963875853 Wood, Alex. M.; Johnson, J. (2016) The Wiley Handbook of Positive Clinical Psychology. Wiley, ISBN:9781118468241 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Részletes ismeretekkel rendelkezik a személyiséglélektan területén, és integrálja a társtudományok ismereteit. - Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit. b) képességei - Képes a személyiséglélektanban alkalmazott gyakorlati módszerek, elemző és beavatkozó eljárások használatára. c) attitűdjei - Törekszik arra, hogy s peciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa. - Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére. - Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. - Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. - Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit. d) autonómiája és felelőssége - Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. - Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik; - Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével. |