Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Személyiséglélektani mesterkurzus
Tárgy kódja: BMNPS00300A
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Hargitai Rita
Tárgyleírás:

A tárgy célja korszerű személyiségpszichológiai kutatások megismerése és kurrens empirikus módszerek alkalmazása az alábbi témák mentén:

1.    A személyiség pozitív pszichológiai megközelítése

2.    A pozitív személyiségvonások (reziliencia, megbocsátás, bölcsesség)

3.    Kurrens kognitív szelf-elméletek (Markus és Nurius, Higgins, Ogilvie. Epstein)

4.    Az önszabályozás modern elméletei (Deci, Baumeister)

5.    Posztmodern szelf (Gergen) és a narratív identitás koncepciója

6.    Új trendek a pszichoanalízisben (neuropszichoanalízis)

7.    Szelf-pszichológia

8.    A rendszerszemlélet (Haley)

9.    A kommunikáción alapuló iskolák (Berne, Laing, Watzlawick)

10.    A személyiség neurobiológiája

11.    Útban az integráció felé (McAdams)

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező:

Berne, Eric (1984) Emberi játszmák. Gondolat, Budapest

Buda Béla, Kurimay Tamás (2004) A rendszerszemlélet fejlődése és más paradigmákkal való kapcsolata In Kurimay T. (szerk): Családterápia és családkonzultáció Európai távoktatási tankönyv (2. fejezet) ISBN: 9632161394

Hoyle, Rick (2013) Handbook of Personality and Self-regulation. wiley, ISBN: 9781118571880

Mitchell, S.A., Black, M.J. (2000) A modern pszichoanalitikus gondolkodás története. Animula, Budapest, ISBN: 9634081878

Schmelowszky Ágoston (2016) Neuropszichoanalízis: érvek és ellenérvek. Pszichoterápia, 25/4.

Selingman, Martin P. (2008) Autentikus életöröm. A teljes élet titka. Laurus, Budapest, ISBN, 978963875853

Wood, Alex. M.; Johnson, J. (2016) The Wiley Handbook of Positive Clinical Psychology. Wiley, ISBN:9781118468241

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Részletes ismeretekkel rendelkezik a személyiséglélektan területén, és integrálja a társtudományok ismereteit.

- Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.

b)    képességei

- Képes a személyiséglélektanban alkalmazott gyakorlati módszerek, elemző és beavatkozó eljárások használatára.

c) attitűdjei

- Törekszik arra, hogy s

peciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.

- Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

- Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

- Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

- Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.

d) autonómiája és felelőssége

- Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

- Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik;

- Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe