Tantárgy adatlapja
A szigorlat a tanár szakos hallgatók hatodik szemeszterig elsajátított irodalomtörténeti, irodalomtudományi és nyelvészeti ismereteinek értékelése. A szigorlat írásbeli és szóbeli részből áll. Az írásbeli rész egy irodalmi mű elemzéséből vagy több mű szövegrészletének összehasonlító elemzéséből áll. A szóbeli vizsga két részből tevődik össze. A hallgatók egyrészt beszámolnak a tárgyalt irodalomtörténeti korszakokról, azok főbb műveiről. Másrészt számot adnak az elsajátított szinkron rendszernyelvészeti ismeretekről. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - Ismeri a beszélt és írott német nyelv szabályait. Rendelkezik ismeretekkel a német nyelv variánsairól, valamint regisztereiről. - Ismeri a szinkron nyelvállapot fonetikai-fonológiai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai és pragmatikai, valamint diskurzus szintű jellemzőit, illetve ezek összefüggéseit - Ismeri a német nyelvű kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit. - Ismeri a nyelv- és irodalomtudományi, kultúrtörténeti kutatások korszerű eredményeit, azok módszertanát b) képességei - Képes a beszélt és írott német nyelv szabályait a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően hatékonyan alkalmazni - Képes az irodalmi műveket, a célnyelvi kultúra egyéb megjelenési formáit, az ezekről szóló szakirodalmat áttekinteni, értelmezni, az irodalmi és kulturális trendekben elhelyezni c) attidüdje - Reálisan ítéli meg a német nyelv tantárgy oktatásban betöltött szerepét |