Tantárgy adatlapja
A hallgatók megismerik az írott drámák, a színházi előadások és a drámajátékok elemzéséhez szükséges legfontosabb dramaturgiai és színháztudományi fogalmakat: mint a tér, az idő, a cselekmény, a szerep, a feszültség, a konfliktus, a kontraszt, a fordulópont; drámai műfajok: tragédia, komédia, színmű, tragikomédia; drámaszerkezet: felvonás, kép, jelenet. Mélyítik eddigi tudásukat a legfontosabb színháztörténeti korok dramaturgiájának terén is. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
1. Bécsy Tamás (1987): Mi a dráma? Akadémiai Kiadó, Budapest. 2. Brook, P. (1971): Az üres tér. Európa Kiadó, Budapest. 3. Cohen, R. (1998): A színészmesterség alapjai. Jelenkor Kiadó, Pécs. 4. Csehov, M. (1997): A színészhez - a színjátszás technikájáról. Polgár Kiadó, Budapest. 5. Egri Lajos (2008): A drámaírás művészete. Műegyetemi Kiadó, Budapest. 6. Fischer-Lichte, E. (2001): A dráma története. Jelenkor Kiadó, Pécs. 7. Gajdó Tamás (2001, szerk.): Magyar színháztörténet 1873-1920. Magyar Könyvklub, Budapest. 8. Imre Zoltán (2008, szerk.): Alternatív színháztörténetek. Balassi Kiadó, Budapest. 9. Kerényi Ferenc (1990, szerk.): Magyar színháztörténet 1790-1873. Akadémiai Kiadó, Budapest. 10. Lengyel György (2008): Színházi emberek. Corvina Kiadó, Budapest. 11. Kott, J. (1970): Kortársunk, Shakespeare. Gondolat Kiadó, Budapest. 12. P. Müller Péter (2009): Test és teatralitás. Balassi Kiadó, Budapest. 13. Nánay István (1983, szerk.): A színésznevelés breviáriuma. Múzsák, Budapest. 14. Sztanyiszlavszkij, K. Sz. (1988): A színész munkája. Gondolat Kiadó, Budapest. 15. Vekerdy Tamás (1974): A színészi hatás eszközei Zeami mester művei szerint. Magvető Kiadó, Budapest. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) Tudása - A hallgató ismerje meg a színháztörténeti és-elméleti, drámatörténeti és -elméleti, dramaturgiai ismeretanyagot. b) Képességei - A tudását a gyakorlatban is tudja felhasználni, és legyen képes a megszerzett új ismereteket összekapcsolni a drámapedagógia eszközrendszerével. |