Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szociálpszichológiai mesterkurzus
Tárgy kódja: BMNPS00600A
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Mészáros Noémi Zsuzsanna
Tárgyleírás:

Tantárgy célja:

A kurzus a kurrens szakirodalom feldolgozásával a hallgatók elé tárja a csoport-alapú érzelmek megközelítésének legújabb vizsgálatait, aktuális kérdéseit.

A főbb témakörök:

A félév folyamán tárgyalásra kerülnek azok a témák, melyek az érzelmeket csoportközi, társadalmi kontextusban kezelik, így végighaladunk a csoportközi érzelmek és a kollektív érzelmek elméletein, a bocsánatkérés-megbocsátás, a dehumanizáció, infrahumanizáció kérdésein, megismerjük az érzelmi orientáció, klíma, kultúra fogalmait és érintjük a hazai területen folyó releváns kutatásokat, melyekben a csoport-alapú érzelmek és a nemzeti identitás összefüggéseit és a kollektív trauma feldolgozását vizsgálták.

A hallgatókkal a kurzus végén lehetséges kutatások megbeszélése történik.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Mackie, D., Smith, E.R. (2006) Csoportközi érzelmek és a társas én. In Forgas, J.P., Williams, K.L,; (szerk.) A társas én- Az önmegismerés pszichológiája. 358-375. Kairosz Kiadó, Budapest.   ISBN: 963964210X

tyle="font-family:'Times New Roman';font-size:10pt;">Doosje, B., Branscombe, N. R., Spears, R., Manstead, A. S. R. (1998): Guilty by association: When one’s group has a negative history. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 872–886.

Leyens, J-P., Paladino, P. M., Rodriguez- Torres, R., Vaes, J. Demoulin, S., Rodriguez-Perez, A., Gaunt, R.(2000): The emotional side of prejudice: The attribution of secondary emotions to ingroups and outgroups, Personality and Social Psychology Review, 14., (2), 186-197

Bar-Tal, D., Halperin, E., de Rivera, J., (2007): Collective Emotions in Conflict Situations: Societal Implications, Journal of Social Issues, 63, (2), 441—460.

Fülöp É., Csertő I., Ilg B., Szabó Zs., Slugoski, B. & László J. (2012): Emotional elaboration of collective traumas in historical narratives. In: J.P. Forgas, O. Vincze, and J. László (eds.) Social Cognition and Communication. Sydney Symposium of Social Psychology. Psychology Press, New York ISBN: 978-1848726642

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

-    a csoport-alapú érzelmek elméleteinek, kutatásainak ismerete

-    a hallgató bővíti a tudományos kutatások módszertanáról

-    a csoportközi érzelmek és a nemzeti identitás vizsgálatainak ismerete

b)    képességei

- a hallgató fejleszti a hétköznapi jelenségek pszichológiai igényű, kritikai elemzésének, valamint  az önálló vélemény megfogalmazásának képességét.

- csoport-alapú érzelmekkel kapcsolatos kutatások tervezése

- a csoport-alapú érzelmek és a csoportközi helyzetek aktuális hazai és nemzetközi- kérdéseinek megvitatására való képesség

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe