Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: a hallgatók ismerjék meg és tudják alkalmazni az andragógia nyújtotta
lehetőségeket a minőségi és hatékony tanárképzésben, illetve a tanári
gyakorlatok mentorálásban illetve a szaktanácsadói munkában. Főbb tematikai csomópontok: 1. A pedagógusképzés és továbbképzés nemzetközi
gyakorlata 2. A pedagógusképzés és továbbképzés jellemző
metodikája, sajátosságai 3. A hazai tanárképzés általános jellemzői, az iskolai
gyakorlat kiemelt szerepe 4. Mentori személyiség – mentori munka 5. Tanárjelöltek oktatással kapcsolatos nézetei 6. Tanárjelöltek és mentorok a tanárráválás kritikus
szakaszában 7. A pályakezdő pedagógus, tanácsadási technikák a
mentorálásban 8. Mentorálás illetve szaktanácsadás hasonlóságai,
különbségei 9. A pedagógusok egyéni tanulási folyamatának segítése,
az egyéni tanulás személyre szabott támogatása 10. A mentorálás különböző oktatási intézményekben
szerzett tapasztalatainak összevetése (csoportos hospitálás, találkozás
gyakorló mentorokkal, tapasztalatcsere) |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: Kozsánné Tóth Mariann: A gyakorlótanítás egy
gyakorlatvezető mentortanár kaleidoszkópján keresztül. In: Pedagógusképzés,
10-11 (39-40), 2012-2013, 117-132.o. Sallai Éva: A mentori tevékenységek tapasztalatai.
In: A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése, OFI,
Bp., 2015, 45-87.o. ISBN 978-615-803-656-6 A gyakorlati képzés megújítása és mentorálása. In: A
tanárképzés 2010-2011 fordulóján, ELTE, Eötvös Kiadó, Bp., 2011, 221-313.o. ISBN 978 963 312 057 6 Ajánlott
irodalom: Pedagógusszakma, pedagógusmunka és személyes
adottságok, OFI, Bp., 2015 ISBN 978-615-80365-7-3 Körkérdés a közoktatás helyzetéről. In: Új
Pedagógiai Szemle, 2016 1-2. 15-42.o. ISBN 1788-2400 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri a
pedagógusképzés nemzetközi trendjeit -
Ismeri a
hazai pedagógusképzést meghatározó jogszabályokat -
Ismeri a
tanárképzésben alkalmazott módszertani eszközöket -
Ismeri a
gyakorlóiskolai képzés előnyeit, hátrányait -
Ismeri a
pedagógusjelöltek az un. rövid és hosszú gyakorlatának funkcióit, jellemzőit -
Ismeri a
gyakornoki minősítő eljárás szakmai feltételrendszerét -
Ismeri a
tanári pályakezdés nehézségeit és érzékeny a pályakezdők problémáira. b) képessége -
Képes a
tanárjelöltek szakmai személyiségének fejlesztésére -
Képes
megtapasztalt iskolai pedagógiai gyakorlatát és elméleti tudását a
tanárjelölt tanítási gyakorlatának sikere érdekében felhasználni. -
Képes
szakmai önreflexióra és önkorrekcióra a tanárjelöltekkel való kapcsolatában. -
Képes az
együttműködést támogató, motiváló módszereket mind a szaktárgyi oktatás
terén, mind az egyéb iskolai tevékenységek során alkalmazni -
Képes
szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi
tudásának hatékony használatára a tanítási gyakorlatok vezetése során. c) attitűdje -
Nyitott a különböző pedagógiai és
módszertani megoldások iránt -
Elkötelezett
a személyre szabott és fejlesztő értékelés alkalmazása mellett -
Minden
jelöltben meglátja az értékeket és pozitív érzelmekkel és empátiával
viszonyul hozzájuk. |