Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanácsadás gyakorlata 2.
Tárgy kódja: BT-PSZ-3380
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Barcsák Marianna
Tárgyleírás:

A kurzus célja: a hallgatók ismerjék meg és tudják alkalmazni az andragógia nyújtotta lehetőségeket a minőségi és hatékony tanárképzésben, illetve a tanári gyakorlatok mentorálásban illetve a szaktanácsadói munkában.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A pedagógusképzés és továbbképzés nemzetközi gyakorlata

2.       A pedagógusképzés és továbbképzés jellemző metodikája, sajátosságai

3.       A hazai tanárképzés általános jellemzői, az iskolai gyakorlat kiemelt szerepe

4.       Mentori személyiség – mentori munka

5.       Tanárjelöltek oktatással kapcsolatos nézetei

6.       Tanárjelöltek és mentorok a tanárráválás kritikus szakaszában

7.       A pályakezdő pedagógus, tanácsadási technikák a mentorálásban

8.       Mentorálás illetve szaktanácsadás hasonlóságai, különbségei

9.       A pedagógusok egyéni tanulási folyamatának segítése, az egyéni tanulás személyre szabott támogatása

10.   A mentorálás különböző oktatási intézményekben szerzett tapasztalatainak összevetése (csoportos hospitálás, találkozás gyakorló mentorokkal, tapasztalatcsere)

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Kozsánné Tóth Mariann: A gyakorlótanítás egy gyakorlatvezető mentortanár kaleidoszkópján keresztül. In: Pedagógusképzés, 10-11 (39-40), 2012-2013, 117-132.o.

www.pedagogia-online.hu

Sallai Éva: A mentori tevékenységek tapasztalatai. In: A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése, OFI, Bp., 2015, 45-87.o.

ISBN 978-615-803-656-6

A gyakorlati képzés megújítása és mentorálása. In: A tanárképzés 2010-2011 fordulóján, ELTE, Eötvös Kiadó, Bp., 2011, 221-313.o.

ISBN 978 963 312 057 6

Ajánlott irodalom:

Pedagógusszakma, pedagógusmunka és személyes adottságok, OFI, Bp., 2015

ISBN 978-615-80365-7-3

Körkérdés a közoktatás helyzetéről. In: Új Pedagógiai Szemle, 2016 1-2. 15-42.o.

ISBN 1788-2400

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a) tudása

-        Ismeri a pedagógusképzés nemzetközi trendjeit

-        Ismeri a hazai pedagógusképzést meghatározó jogszabályokat

-        Ismeri a tanárképzésben alkalmazott módszertani eszközöket

-        Ismeri a gyakorlóiskolai képzés előnyeit, hátrányait

-        Ismeri a pedagógusjelöltek az un. rövid és hosszú gyakorlatának funkcióit, jellemzőit

-        Ismeri a gyakornoki minősítő eljárás szakmai feltételrendszerét

-        Ismeri a tanári pályakezdés nehézségeit és érzékeny a pályakezdők problémáira.

b) képessége

-        Képes a tanárjelöltek szakmai személyiségének fejlesztésére

-        Képes megtapasztalt iskolai pedagógiai gyakorlatát és elméleti tudását a tanárjelölt tanítási gyakorlatának sikere érdekében felhasználni.

-        Képes szakmai önreflexióra és önkorrekcióra a tanárjelöltekkel való kapcsolatában.

-        Képes az együttműködést támogató, motiváló módszereket mind a szaktárgyi oktatás terén, mind az egyéb iskolai tevékenységek során alkalmazni

-        Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony használatára a tanítási gyakorlatok vezetése során.

c) attitűdje

-         Nyitott a különböző pedagógiai és módszertani megoldások iránt

-        Elkötelezett a személyre szabott és fejlesztő értékelés alkalmazása mellett

-        Minden jelöltben meglátja az értékeket és pozitív érzelmekkel és empátiával viszonyul hozzájuk.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentorpedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZM szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe