Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanulásmódszertan
Tárgy kódja: BT-PSZ-1190
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/3/0
Kreditérték: 1
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

A kurzus célja:

A tanulásmódszertan célrendszerének viszonyformáló és szokásformáló módszereinek, a tanulási képességet fejlesztő eljárásainak ismertetése, és a tanulás konkrét módszereinek áttekintése. A pedagógus felkészülésének támogatása a tanulás tanításában, és a különböző szintű és típusú oktatási intézmények oktatási óráinak / foglalkozásainak tanítási módszereibe való integrálása.                                                            

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Tanulásdiagnosztika és tanulási önismeret (tanulási stílusok, tanulótípusok; eredményes és rossz tanulási szokások, időrablók; az iskolai sikerek és kudarcok okainak felmérése)

2.       A tanuláshoz való viszony (motiváció és önmotiváció, az iskolához, tudáshoz való pozitív viszony)

3.       Tanulási módszerek, eljárások, technikák (információ- és szöveg-feldolgozási módszerek, a szóbeli és írásbeli kommunikáció, memorizálás, mnemotechnikai eszközök, általános tanulási és tantárgyspecifikus stratégiák)

4.       A tanulásmódszertan tanításának lehetőségei (iskolai és iskolán kívüli lehetőségek, pedagógiai folyamat- és hálótervezés, a megváltozott tanári, tanulói szerepek, a digitális nemzedék)

5.       Néhány korszerű módszer saját élményű kipróbálása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott

b>irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez 10 éves kortól. Budapest,  METÓDUS-TAN Bt.  2013 ISBN 978 963 216 623 0 vagy Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez középiskolásoknak. Bővített kiadás Budapest, Lexika Kiadó 2010  - ISBN 978 963 216 623 0

- Ollé János – Papp-Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth-Mózer Szilvia – Virányi Anita: Oktatásinformatikai módszerek  - Tanítás és tanulás az információs társadalomban ( 2013.) ELTE Eötvös Kiadó - ISBN 978 963 312 157 3

http://www.eltereader.hu/media/2013/11/Olle2_okt-inform_READER.pdf

Ajánlott irodalom:

- Bodnár Éva – Csillik Olga – Csuvár Fruzsina – Daruka Magdolna – Könczöl Tamás – Mihályi Krisztina – Sass Judit: Iránytű helyett, OFI 2015. ISBN: 978-963-9935-29-7

- Gyarmathy Éva − Kucsák Julianna: A digitális bennszülöttek képességprofilja - Iskolakultúra 2012/9 (43-53. o.)

http://epa.oszk.hu/00000/00011/00168/pdf/EPA00011_Iskolakultura_2012-9_043-053.pdf

- Tanulásfejlesztő feladatok fiataloknak, felnőtteknek http://www.tanulasfejlesztes.ektf.hu/?valaszt=feladat

- K. Nagy Emese: Gondolkodásfejlesztés táblajátékkal  (2014) Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége - ISSN

2062-5936 http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_33_net_teljes.pdf

.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri a tanulási technikákat, módszereket, eljárásokat és ezek életszakaszokhoz kapcsolódó fejlesztési lehetőségeit

-    &nbs

p;   Ismeri az általános és tantárgyspecifikus tanulási-tanítási stratégiákat

-        Ismeri a tanulásmódszertan tanításának iskolai és iskolán kívüli lehetőségeit

b) képességei

-        Képes a diákjai hatékony tanulási technikáit, módszereit gazdagítani

-        Képes saját tantárgya tanítását a tanulók tanítási képességei szolgálatába állítani

-        Képes megszervezni a tanulási képességek iskola és iskolán kívüli fejlesztésére javaslatokat megfogalmazni

-        Képes interaktív és reflektív módszerek alkalmazására

-        c) attitűdje

-        nyitott a személyre szabott tanulási módszerek alkalmazására

-        nyitott a tanulók fejlesztésére, problémáinak megismerésére és ezek megoldására

-        támogató a tanulási nehézségek kezelésében

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
mentorpedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZM szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
pedagógus szakvizsga tanügyigazgatási szakértői területen BSLP-XPSZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe