Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy célja a tanulási szokások, módszerek és eszközrendszer megismerésén, tanulmányozásán és alkalmazásán keresztül a hallgató metodikai repertoárjának, problémaérzékenységének fejlesztése.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A tanulás fogalma, értelmezése, holisztikus megközelítése. A tanulásra vonatkozó tudományos elméletek. A tanulást befolyásoló pszichés tényezők. A hatékony tanulást segítő környezeti feltételek. A tanulás eredményességét segítő technikák. A tanulás motiválása, a motivációt nehezítő tényezők. Tanulási stílusok, s az ennek megfelelő oktatási módszerek. Az agykutatás tanulásra vonatkozó eredményei, neuropedagógia. Pozitív feltételek megteremtése a tanuláshoz. A pedagógus hatékonysága. A hatékony tanulást elősegítő tanári viselkedésmódok. Felkészítés az önszabályozó tanulásra és az élethosszig tartó tanulásra.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Oroszlány Péter (2010): Tanulásmódszertan. Metódus-Tan, Budapest. ISBN 9789632166230
Oroszlány Péter (2005): Tanulásmódszertan. Tanári kézikönyv. Metódus-Tan, Budapest, ISBN 963216623X
Ginnis, Paul (2018): Tanítási és tanulási receptkönyv- Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei. Alexandra Könyvesház Kft., Budapest. ISBN 9789634471752
Tóth László (é.n.): Pszichológia a tanításban, Pedellus Kiadó, Debrecen, ISBN 963 9224 57 x
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Réthy Endréné (2003): Motiváció, tanulás, tanítás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. ISBN 9631944662
Metzig, Werner– Schuster, Martin: Tanuljunk meg tanulni. Medicina, Budapest, 2003. ISBN 9632427971
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgató ismeretekkel rendelkezik a tanulásra vonatkozó tudományos elméletekről, ismeri a tanulás stratégiáit, módszereit, a tanulás és tanítás, nevelés támogatásának eljárásait, érti a tanulás különböző tereinek és környezeteinek szerepét az élethosszig tartó és az élet és kultúra minden területére kiterjedő tanulásban.
b) képességei
A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére.
c) attitűdje
A hallgató szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.
d) autonómiája és felelőssége
Kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben, saját tevékenységeiben, döntéseiben a tudományos-szakmai szempontokat juttatja érvényre.