Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanulásmódszertan mesterkurzus
Tárgy kódja: BMLNM21000M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tárgy célja a tanulási szokások, módszerek és eszközrendszer megismerésén, tanulmányozásán és alkalmazásán keresztül a hallgató metodikai repertoárjának, problémaérzékenységének fejlesztése.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A tanulás fogalma, értelmezése, holisztikus megközelítése. A tanulásra vonatkozó tudományos elméletek. A tanulást befolyásoló pszichés tényezők. A hatékony tanulást segítő környezeti feltételek. A tanulás eredményességét segítő technikák. A tanulás motiválása, a motivációt nehezítő tényezők. Tanulási stílusok, s az ennek megfelelő oktatási módszerek. Az agykutatás tanulásra vonatkozó eredményei, neuropedagógia. Pozitív feltételek megteremtése a tanuláshoz. A pedagógus hatékonysága. A hatékony tanulást elősegítő tanári viselkedésmódok. Felkészítés az önszabályozó tanulásra és az élethosszig tartó tanulásra.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Oroszlány Péter (2010): Tanulásmódszertan. Metódus-Tan, Budapest. ISBN 9789632166230

Oroszlány Péter (2005): Tanulásmódszertan. Tanári kézikönyv. Metódus-Tan, Budapest, ISBN 963216623X

Ginnis, Paul (2018): Tanítási és tanulási receptkönyv- Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei. Alexandra Könyvesház Kft., Budapest. ISBN 9789634471752

Tóth László (é.n.): Pszichológia a tanításban, Pedellus Kiadó, Debrecen, ISBN 963 9224 57 x

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Réthy Endréné (2003): Motiváció, tanulás, tanítás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. ISBN 9631944662

Metzig, Werner– Schuster, Martin: Tanuljunk meg tanulni. Medicina, Budapest, 2003. ISBN 9632427971

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgató ismeretekkel rendelkezik a tanulásra vonatkozó tudományos elméletekről, ismeri a tanulás stratégiáit, módszereit, a tanulás és tanítás, nevelés támogatásának eljárásait, érti a tanulás különböző tereinek és környezeteinek szerepét az élethosszig tartó és az élet és kultúra minden területére kiterjedő tanulásban.

b) képességei

A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére.

c) attitűdje

A hallgató szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.

d) autonómiája és felelőssége

Kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben, saját tevékenységeiben, döntéseiben a tudományos-szakmai szempontokat juttatja érvényre.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMLB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe