Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanulmányírás lengyel nyelven
Tárgy kódja: BMNSV01800M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Trela Sandra
Tárgyleírás:

A kurzus fejleszti a hallgató alapképzésen megszerzett, a bölcsészet- és társadalomtudományi (egyetemi, kutatói) szövegírás területén szerzett ismereteit. Célja a tudományosság kritériumainak megfelelő és lengyel nyelven történő szövegalkotás módjának fejlesztése, amelyet elsősorban az egyetemi dolgozatírásban, a szakdolgozatírásban, a tudományos kutatásban, általában a kutatómunkában és a pályázatírásban tudnak hasznosítani a hallgatók. További cél a hallgatók tudományos szókincsének, a tudományos íráskészségének strukturális, nyelvi és stilisztikai fejlesztése, a tudományos stílusra jellemző szófordulatok, tagoltság, érvelés, kifejezőkészség elsajátítása, valamint a tudományos munkára, mesterképzésre és/vagy a szakdolgozatra való felkészítés. Az óra a házi feladatok folyamatos elkészítésén túl egy rövid terjedelmű, lengyel nyelvű tanulmány elkészítésével és benyújtásával zárul.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező szakirodalom:

    Radosław Zenderowski: Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, CeDeWu, 2020. ISBN 9788381020985

    Radosław Zenderowski, Kazimierz Pawlik: Dyplom z internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, CeDEWu, 2020. ISBN 9788381023658

    Beata Stępień: Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016. ISBN 9788301185138

Ajánlott irodalom:

    Umberto Eco: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest, Kairosz, 2003. ISBN 0439001430125

    Blaskó Ágnes–Hamp Gábor, Írás 1.0: Az ötlettől a jól strukturált szövegig, Typotex, Budapest, 2007. ISBN 978-963-9664-65-4

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A felsőfokú (C1), komplex típusú nyelvvizsga szintjének megfelelően ismer egy szláv nyelvet.

    Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat.

    Ismeri a nemzetközi normákat és elvárásokat a tudományos szöveggel szembeni nemzetközi normákat és elvárásokat.

    Meg tudja különböztetni a lengyel nyelvű a tudományos szöveg jellemzőit a publicisztikai és a szépirodalmi szövegektől, valamint az élőbeszédtől.

    Ismeri az irodalomtudományi, nyelvtudományi és kultúratudomány szövegek lengyel szakszókincsét.

b) képességei

    Hathatós oktatói iránymutatás mellett képes önálló konferencia-előadást tartani, tudományos publikációt készíteni, elfogadható szinten érvelni saját álláspontja mellett, lehetőségeihez mérten mások álláspontját kritikusan vizsgálni.

    Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

    Véleményét képes a minimálisan szükséges szakmai-tudományos elvárások szerint megfogalmazni, valamint a korosztályának megfelelő szakmai fórumokon megvédeni.

    Nyelvi szintjének megfelelően képes a tudományos szöveg műfaji szabályrendszerének tiszteletben tartásával közérthetően írni.

    Képes a nyelv- irodalom- és kultúratudomány témaköreivel kapcsolatban az érvényes nyelvi normarendszer tiszteletben tartásával helyes szövegeket alkotni.

c) attitűdje

    Szakmai és hétköznapi megnyilatkozásaiban az adekvát normákat követi.

    Megváltozik a hallgató szemléletmódja a különböző típusú szövegeket illetően.

    Másképp áll hozzá egy tudományos szöveg értelmezéséhez/elkészítéséhez.

d) autonómiája és felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Etikai és szakmai felelősséget vállal az általa létrehozott szellemi termékekért, saját tudományos eredményeit meg tudja védeni.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

    Növekszik a hallgató önállósága a tudományos szövegek értése, illetve megírása területén.

    Önállóan megalkot a lengyel tudományos normáknak megfelelő szövegeket.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni

.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe