Tantárgy adatlapja
Tantárgy leírása: A
tárgy feladata, hogy megismertesse a hallgatókkal a különféle művészeti
műfajokat, azok technikai sajátosságait, készítésük feltételeit, természettudományos
vizsgálati és restaurálási módszereit.
Az elméleti oktatás mellett a Képzőművészeti Egyetemen működő különböző
műhelyek (táblakép, fa- és kőszobor, freskó, mozaik, régészeti és
iparművészeti tárgyak restaurálása:
kerámia, üveg, fém, textil, fa, papír)
látogatásának megszervezése lehetőséget nyújt a hallgatók számára a
gyakorlati ismeretek megszerzésére. A tárgy hozzájárul ahhoz, hogy a
műalkotások tárgyi valósága kézzelfoghatóbbá váljon a leendő
művészettörténészek számára, új kutatási módszereket és olyan információkat is hasznosítani
tudjanak, amelyek reprodukciókról nem megítélhetők. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak),
ISBN) |
Kötelező irodalom: A képzőművészet
iskolája I-II. (Molnár C. Pál szerkesztésében) Budapest:
Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata (több kiadásban). Ihász Zsuzsa: Művészeti
technikák. Helikon Kiadó, 1998 Ajánlott irodalom: Parramón J. M.: Handbuch der Künstlerischen Techniken.
1991 Kühn H., Roosen-Runge H., Straub R. E. und Köller M.: Handbuch der Techniken. 1/ Farbmittel Buchmalerei Tafel-und
Leinwandmalerei. Philipp Reclam jung. Stuttgart, 1988 Koller M., Meyer A.: Handbuch der Techniken. 2 / Wandmalerei, Mosaik. Philipp Reclam
jung. Stuttgart, 1988 Weiß G., Denningen E., Stratmann-Döhler R.: Glas, Keramik und Porzellan, Möbel
Intarsie und Rahmen Lackkunst und Leder. Handbuch der Techniken. 3/ Philipp Reclam jung. Stuttgart, 2002 Mayer R.: The Artis´s
Handbuch of Materials and Techniques. Fifth Edition, Viking Penguin, 1991 Calza G. C.: Das
große Lexikon der Malerei. 1985 Barovier-Mentasti R.: L´etá del vetro: storia e tecnica del vetro del mondo antico ad oggi.
Milano, Skira, 2003 |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása Tájékozott a művészetben alkalmazott különböző
technikákban, vizsgálatokban és restaurálási módszerekben. b)
képességei Képes az adott témakörből írásbeli és szóbeli
prezentáció készítésére |