Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja, hogy a
történettudomány alapfogalmainak elmélyítésén túl megismertesse a történelem
kutatás módszereit, ezen belül a történeti források fajtáit, típusait, azok kezelésének,
feldolgozásának lehetséges formáit, módozatait. A hallgatók szükséges
mélységben megismerik a történelem segédtudományait, a forrásőrző
intézetekben végzett munka módszereit és nem utolsó sorban a történész
eszköztára – a segédkönyvek, bibliográfiák, lexikonok, történeti folyóiratok,
térképek, atlaszok, forráskiadványok, az elektronikus adatbázisok – nyújtotta
lehetőségeket is. A múlt megismerhetőségének lehetőségeit és korlátait
elemezve, választ keresünk a történelemi megismerés értelmére és annak
módszertani kérdéseire. Foglalkozunk a történelmi valóság komplexebb
megközelítését és megismerését segítő társ- és segédtudományokkal. Célunk
továbbá a szaktörténészi munkák – ezen belül a szakdolgozat – készítéséhez
gyakorlati ismeretek nyújtása, a témaválasztás módszerének elsajátítása, a
szakdolgozat formai és tartalmi követelményeinek megismerése. A kutatómunka
és a dolgozat megírásának időbeli felosztásának megtervezése. A lehetséges
forrásbázisok és forrástípusok elérhetőségének, felhasználhatóságának
bemutatása. A forráskritikai szempontok alkalmazásának lehetőségei. A meglévő
kutatási eredményeket bemutató szakirodalom felhasználásának módszertani
szempontjai. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai
adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
A
gyakorlatvezető által összeállított eredeti források. |
Azoknak az előírt szakmai
kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a
felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben
hozzájárul |
pl.: a)
tudása -
ismeretekkel rendelkezik a történelem segéd- és rokontudományairól b)
képességei -
képes az információk kritikus elemzésére, új összefüggésekre feltárására |