Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy betekintést nyújtson a különféle eredetű lelki traumák -- mint például a gyermekkori fizikai, érzelmi, szexuális bántalmazás okozta trauma, illetve a felnőttkori bántalmazások, balesetek, katasztrófák okozta traumák, társadalmi traumák és azok következményei (depresszió, PTSD, disszociációs zavarok, személyiségzavarok stb.) -- valamint az ezekhez tüneti szinten kapcsolódó emlékezeti zavarok közötti összefüggésekbe. A klinikai zavarok és emlékezeti működés mechanizmusai közötti összefüggéseket -- a felejtést, felidézést, disszociációt, hamis emlék kialakítását -- több eltérő elméleti megközelítésben értelmezzük, például a kognitív, pszichoanalitikus, és a narratív keretelméletben. Megvitatjuk az individuális traumák etiológiai kérdéseit, valamint a traumahatás következményeit a szelf fejlődésére, az emlékezeti szerveződésre, és az érzelmi szabályozás alakulására. Továbbá a kurzus részletesen foglalkozik a trauma-feldolgozásnak az emlékezeti rekonstrukcióval összefüggő folyamataival. Az individuális traumákon összefüggésében a kurzus foglalkozik a kollektív társadalmi traumákkal, valamint ezeknek a kollektív emlékezetben történő megnyilvánulásával is. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: Kremersa I.P., Van Giezena A.E., Van der Doesa A.J.W., Van Dyckc R., Spinhovena Ph.: Keeping memories at an arm’s length: Vantage point of trauma memories. Behaviour Research and Therapy 45, 1915–1920, 2007. Jelinek, L., Stockbauer, C., Randjbar, S., Kellner, M., Ehring, T., Moritz, S.: Characteristics and organization of the worst moment of trauma memories in posttraumatic stressdisorder. Behaviour Research and Therapy 48, 680-685, 2010. Meesters, C. Merckelbach, H. Muris P., Wessel I. Autobiographical memory and trauma in adolescents. Journal of Behavioral Therapy and Experimental Psychiatry, 3,129-39, 2000. Shannon, C., Douse, K., McCusker, C., Feeney, L., Barrett, S., & Mulholland, C. (2011). The association between childhood trauma and memory functioning in schizophrenia. Schizophrenia bulletin, 37(3), 531-537. Ajánlott olvasmányok: Wessel, I., Meeren, M., Peeters, F., Arntz, A., & Merckelbach, H. (2001). Correlates of autobiographical memory specificity: The role of depression, anxiety and childhood trauma. Behaviour research and therapy, 39(4), 409-421. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - A kurzus elvégzésével a hallgatók ismerik a főbb traumatípusok és a funkcionális emlékezetzavarok összefüggéseit, és a traumák etiológiai kérdéseit. -A hallgatók ismerik a trauma feldolgozás különféle módszereit. b) képességei - képesek a traumákról a különféle trauma koncepciók alapján gondolkodni - képesek a gyermekkori traumák felmérésének tervezésére felnőtteknél |