Tantárgy adatlapja
A tudományos írás elemi szabályai és azok gyakorlati alkalmazása. Tudományos műfajok. Az idézés szabályai és a bibliográfia szerepe. Bibliográfiakészítés és adatgyűjtés a gyakorlatban, források használata. A szövegszerkesztés alapjai, táblázatok, grafikonok készítése. A prezentációkészítés eszközei és használati szabályai. Előadás-kivonat (absztrakt) írása. A diasor és a kiosztmány szerepe, funkciói. A poszter mint a tudományos eredmények bemutatásának médiuma.
A hallgatók a kurzus folyamán választott témában tanulmányt készítenek, azt szóbeli prezentáció és poszter formájában bemutatják.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
DÖRNYEI Z., Research Methods in Applied Linguistics, Oxford, Oxford University Press, 2007. ISBN 0-19-442-258-5
CROWLEY, T., Field linguistics: a beginner’s guide, Oxford, New York, Oxford University Press, 2007. ISBN 978-019-921370-2
KIEFER F., A nyelvtudomány néhány tudományelméleti – módszertani kérdése 1., In: Tertium non datur 2., Budapest, ELTE, 1985, p. 37–66.
KIEFER F., A nyelvtudomány néhány tudományelméleti – módszertani kérdése 2., In: Tertium non datur 3., Budapest, ELTE, 1985, p. 29–55.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szereznek a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
b) képességei
A hallgató kép
es arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
Képes az informatikai ismeretek felhasználói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.
c) attitűdje
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.