Tantárgy adatlapja
A tantárgy oktatásának célja, hogy felkészítse a
hallgatókat az egyszerű hangképzési és beszédtechnikai gyakorlatokra,
valamint a beszédművelésből adódó pedagógiai feladatokra. A tárgy oktatása
azt is célozza, hogy fejlessze a hallgatók szövegértelmezési, elemzési
stratégiáit, továbbá felkészítse őket a szépirodalmi verses, prózai és
párbeszédes formájú szövegek tagolt, árnyalt és kifejező előadásának elméleti
és technikai megalapozására és az ehhez kapcsolódó pedagógiai feladatokra. 1. Bemelegítő, lazító, légző
és koncentrációs gyakorlatok 2. A hanggyakorlatok. Az
artikuláció, beszédhibák, beszédzavarok. 3. A hangsúlyok. Verbális,
non-verbális közlési eszközök. 4. Egyszerű szerkezetű, lírai
és prózai művek előadása. 5. Összetett szerkezetű lírai
és prózai művek előadása. 6. Hangulatfestő és különböző
verselésű lírai művek előadása. 7. Párbeszédes szerkezetű
prózai szövegek és balladák előadása. 8. Modern lírai és prózai
művek előadása. 9. Komplex versmondási gyakorlatok. 10. Komplex prózamondási
gyakorlatok. 11. Drámai szövegek, monológok
előadása. 12. Drámai műrészletek,
dialógusok előadása. 13. A beszédművelési,
retorikai alapok összefoglalása |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. Montágh Imre: Tiszta beszéd.
Budapest, Holnap Kiadó, 2001. ISBN 963 346 308 4 2. Kiss László - Tóth Erzsébet -
Tóth Zsuzsanna: Keltsd életre!
tanulmánykötet és versajánló I-II. Mikszáth - Magyar Versmondók
Egyesülete, Budapest, 2010. 226 p. ISBN: 9789639126862 3. Latinovits Zoltán: Verset
mondok – tanulmányok, nyilatkozatok, műsorok. Budapest, NPI, 1978. 197 p.
(Szkénetéka, ISSN 0324-265X) ISBN 963-562-336-4 Ajánlott
irodalom: 1.
Thoroczkay Miklósné: Beszédtechnikai gyakorlókönyv. Budapest, Holnap Kiadó,
2011. ISBN 978 963 342 974 3 2. Gáti
József: A versmondás. A versmondás. 3. kiad. Budapest, Gondolat, 1973. 398 p.
+ 2 hanglemezmelléklet. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
<
a) tudása A tanulók
sajátítsák el a különböző lírai, prózai és drámai művek megszólaltatásához
kapcsolódó elemzési és értelmezési szempontjait. Tudják
alkalmazni az irodalmi művek (versek, prózai alkotások) elemzéséhez és
megszólaltatásához szükséges fogalmakat, és legyenek képesek ezek
következetes és szakszerű használatára. b)
képessége Váljanak alkalmassá egyszerű beszédtechnikai
gyakorlatok elvégzésére, elvégeztetésére, versek, prózai és drámai szövegek
értelmező megszólaltatására, megtanítására. c)
attitűdje Magabiztosabbak lesznek a kommunikációban és a
feladatok megoldásában. |