Tantárgy adatlapja
Tantárgy leírása: I. Cél és ismeretanyag: A tanítási órán vagy a színjátszó, illetve ifjúsági
csoport munkájában használható beszédfejlesztő játékok, gyakorlatok
megismerése. A hallgató saját beszédének elemzése, a beszédtechnikai
sajátosságok átismétlése (hallás, légzés, hangadás, artikuláció, tempó,
ritmus, dallam, hangsúly, szünetek stb.), ezek kommunikációs jelentősége,
jelentése, felhasználásuk a drámapedagógiai és a színjátszókkal végzett
munkában. Képzési követelmény: Kötött szöveg tolmácsolása és improvizatív munka.
Beszédhibák felismerése és egyszerűbb esetek javítása. Beszédgyakorlatok
vezetése különböző korosztályú, létszámú csoportoknak, különböző céllal.
Alapszintű ismeretek a nevelőknek szóló egyéni és csoportos beszédgyakorlatok
tanításához. A hatékony beszéd alapjainak felhasználói szintű elsajátítása. II. Cél és ismeretanyag: A pódiumi megszólaló felkészítése. Hogyan igaz a fölhangzó szöveg? Gyakorlatban foglalkozik az ismert gondokkal és problémákkal: Ki mondjon verset? Mit mondjon? Mikor mondja? Vannak-e egyáltalán szabályok? Alkalmas-e a tanítványom versmondásra? Alkalmas vagyok-e fellépésre? Hogyan mondunk prózát? Milyen ismereteket, milyen képességeket kíván az instrukcióadás? A jegy megszerzésének feltétele az
órákon való aktív részvétel, s a csoport összetételének megfelelő – esetleg
nyilvános – záróprodukció létrehozásában való személyre szabott közreműködés. III. Cél
és ismeretanyag: A versgyűjtemény készítése az
alapvető irodalmi tájékozottsághoz, a saját világ kialakításához szükséges. Képzési
követelmény: Két féléven keresztül minden félévben készítenek egy
minimálisan 10 versből álló, kedvük szerinti versekből összeválogatott, saját
kézzel vagy saját számítógépes munkával összeállított versgyűjteményt. Nem
szerkesztésről, csupán gyűjtésről van szó. A gyűjtemény pontossága, igényessége
jól mutatja a hallgatók érdeklődési körét, munkaintenzitását és
kvalitásérzékét, későbbi terhelhetőségét. Az oktató javaslatot adhat a
továbbhaladás, a további gyűjtés irányára vonatkozóan. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: Nincs kötelező olvasmány. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgatók ismerjék a beszédfejlesztés módszertanát, technikáit,
gyakorlatait, vezetését. Ismerjék a versmondó felkészítésének tudnivalóit. b) képességei - Legyenek képesek hallás-érzékenyítésre. Fejlesszék m egfigyelésük
pontosságát, irányított figyelmüket. Legyenek képesek alapszintű
hiba-felismerésre és korrekcióra. c) attitűdje -
Empátia, következetesség, türelem jellemezze tanári attitűdjüket. |