Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vers és prózamondás
Tárgy kódja: BT-PSZ-7960
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

I. Cél és ismeretanyag: A tanítási órán vagy a színjátszó, illetve ifjúsági csoport munkájában használható beszédfejlesztő játékok, gyakorlatok megismerése. A hallgató saját beszédének elemzése, a beszédtechnikai sajátosságok átismétlése (hallás, légzés, hangadás, artikuláció, tempó, ritmus, dallam, hangsúly, szünetek stb.), ezek kommunikációs jelentősége, jelentése, felhasználásuk a drámapedagógiai és a színjátszókkal végzett munkában.

Képzési követelmény: Kötött szöveg tolmácsolása és improvizatív munka. Beszédhibák felismerése és egyszerűbb esetek javítása. Beszédgyakorlatok vezetése különböző korosztályú, létszámú csoportoknak, különböző céllal. Alapszintű ismeretek a nevelőknek szóló egyéni és csoportos beszédgyakorlatok tanításához. A hatékony beszéd alapjainak felhasználói szintű elsajátítása.

II. Cél és ismeretanyag: A pódiumi megszólaló felkészítése. Hogyan igaz a fölhangzó szöveg? Gyakorlatban foglalkozik az ismert gondokkal és problémákkal: Ki mondjon verset? Mit mondjon? Mikor mondja? Vannak-e egyáltalán szabályok? Alkalmas-e a tanítványom versmondásra? Alkalmas vagyok-e fellépésre? Hogyan mondunk prózát? Milyen ismereteket, milyen képességeket kíván az instrukcióadás? A jegy megszerzésének feltétele az

órákon való aktív részvétel, s a csoport összetételének megfelelő – esetleg nyilvános – záróprodukció létrehozásában való személyre szabott közreműködés.

III. Cél és ismeretanyag: A versgyűjtemény készítése az alapvető irodalmi tájékozottsághoz, a saját világ kialakításához szükséges. Képzési követelmény: Két féléven keresztül minden félévben készítenek egy minimálisan 10 versből álló, kedvük szerinti versekből összeválogatott, saját kézzel vagy saját számítógépes munkával összeállított versgyűjteményt. Nem szerkesztésről, csupán gyűjtésről van szó. A gyűjtemény pontossága, igényessége jól mutatja a hallgatók érdeklődési körét, munkaintenzitását és kvalitásérzékét, későbbi terhelhetőségét. Az oktató javaslatot adhat a továbbhaladás, a további gyűjtés irányára vonatkozóan.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

Nincs kötelező olvasmány.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        A hallgatók ismerjék a beszédfejlesztés módszertanát, technikáit, gyakorlatait, vezetését. Ismerjék a versmondó felkészítésének tudnivalóit.

b) képességei

-        Legyenek képesek hallás-érzékenyítésre. Fejlesszék m

egfigyelésük pontosságát, irányított figyelmüket. Legyenek képesek alapszintű hiba-felismerésre és korrekcióra.

c) attitűdje

-        Empátia, következetesség, türelem jellemezze tanári attitűdjüket.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe