Tantárgy adatlapja
A XXI. század vállalkozásai és igazgatási szervezetei az információs és kommunikációs technikák/technológiák alapjaira épülnek. A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a vezetés információs társadalmi környezetben működő modelljeivel. Bemutatjuk a szevezetirányítás legfontosabb módszereit, amelyek felhasználhatók a szervezeti kapcsolatok elemzésében, valamint hatékony vezetői és szervezeti döntések előkészítésében.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
BREALEY, Richard A., MYERS , Stewart C., Modern vállalati pénzügyek I–II., Budapest, Panem, 2011. ISBN 978-963-545-528-7
ILLÉS Mária, Vezetői gazdaságtan, Budapest, Kossuth, 2002. ISBN 963-09-4349-2
HOVÁNYI Gábor, Globális kihívások – menedzsmentválaszok, Budapest, KJK-Kerszöv, 2001. 1. fejezet, ISBN 963-224-624-1
Ajánlott irodalom:
KACSUKNÉ BRUCKNER Lívia, KISS Tamás, Bevezetés az üzleti informatikába, Budapest, Akadémiai 2002. ISBN 963-09-7943-X
PEJOVICH, Svetozar, A tulajdonjogok közgazdaságtana, Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1992. ISBN 963-222-411-6
ANGYAL Ádám, Vállalati kormányzás, Budapest, Aula, 2001. ISBN 963-9345-28-8
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudomány, a társadalom alrendszereivel, szerkezetével, rétegződésével, a társadalmi normákkal és értékekkel, a társadalmi cselekvéssel és interakciókkal, a társadalmi folyamatokkal kapcsolatos fogalomkészlet fontosabb elemeit.
Jártas a szociológia fontosabb történeti, elméleti és gyakorlati ismereteiben, a közgondolkodásnál mélyebben érti a társadalmi összefüggéseket.
Ismeri és érti a szociológia által vizsgált társadalmi jelenségek fontosabb működési mechanizmusait és normatív rendszereit, a társadalmi alrendszerek kapcsolódási viszonyait.
Ismeri a társadalmi integráció erősítését, a hátrányos helyzetűek integrációját és a társadalmi demokrácia megvalósulását célzó legfontosabb programokat.
Ismeri a társadalomtudományi kutatásra vonatkozó etikai követelményeket.
b) képességei
A mindennapi szakmai szóhasználatában precízen használja a szociológia alapfogalmait és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Közreműködik az egyenlőtlenségek következményeinek csökkentését, a társadalmi integráció erősítését, a hátrányos helyzetűek integrációját és a társadalmi demokrácia megvalósulását szolgáló komplex programok kidolgozásában és megvalósításában.
c) attitűdje
Nyitott a társadalmi változásokra, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
Következetesen elfogadja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra, szemléletét áthatja a hátrányos helyzetű csoportok iránti szolidaritás, az interkulturális tudatosság és tolerancia.
Elkötelezett a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése, továbbá a demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett.
Munkáját kapcsolatteremtés és -fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen áll ki a jogi, etikai és szakmai normák következetes érvényesít&eacu
te;se és védelme érdekében.
Szakmai munkáját állampolgári tudatosság és aktivitás, szolidaritás, közéleti részvétel, az esélyegyenlőség támogatása, a társadalompolitikai kérdések iránti felelősség jellemzi.