Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés az irodalomtudományba
Tárgy kódja: BBNMI00100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Osztroluczky Sarolta Johanna
Tárgyleírás:

Az előadás az irodalmi modernség kibontakozását és az irodalom önértelmezését irányító bölcseleti premisszák alakulástörténetét figyelembe véve áttekintést nyújt az önmagát önálló elméleti diszciplínaként definiáló modern irodalomtudomány keletkezéséről és meghatározó – főként 20. századi – irányzatairól. A kurzus célkitűzései közé tartozik továbbá, hogy az irodalomértés olyan alapvető kéréseit is problematizálja, mint pl. az olvasóvá nevelés, a szerzői szándék vagy a fikcionalitás kérdése, a klasszikus mű a kánon fogalma, az irodalomtörténet-írás problémája,  a versértelmezés ritmikai aspektusa, a líra közvetíthetősége, kül. metaforaelméletek, az intertextualitás, az intermedialitás és a műfordítás kérdései, a verbális és vizuális narráció alakzatai vagy a kronotoposz fogalma.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Barthes, Roland: A szerző halála (1968) = Uő: A szöveg öröme, Bp., Osiris, 1996. 50-55.
Calvino, Italo: Miért olvassuk a klasszikusokat? = Holmi 1994/9. 1290-1294.
Cohn, Dorrit: Áttetsző tudatok = Az irodalom elméletei II., szerk. Thomka Beáta, Pécs, JPTE-Jelenkor, 1996. 93-98.
Horváth Kornélia: A versértelmezés ritmikai aspektusáról = Uő: A versről, Bp., Kijárat, 2006. 11-45.
Kulcsár Szabó Ernő: Költészet és dialógus. A lírai művek befogadásának kérdéséhez = Uő: A megértés alakzatai, Debrecen, Csokonai, 1998. 36-39.

Ajánlott irodalom:
Black, Max: A metafora = Helikon 1990/4. (A jelentésteremtő metafora) 432-447.

ss="cs73E255B">
Dobos István: Az elbeszélés elméleti kérdései. Narratológiai vázlat = Uő: Az irodalomértés formái, Csokonai, Debrecen, 2002. 119-134.
Culler, Jonathan: Aposztrophé = Helikon 2000/3. 370-389.
Genette, Gérard: Az elbeszélő diszkurzus = Az irodalom elméletei I., szerk. Thomka Beáta, Pécs, JPTE-Jelenkor, 1996. 61-98.
Ricoeur, Paul: A narratív azonosság = Narratívák. 5. Narratív pszichológia, szerk. László János–Thomka Beáta, Bp., Kijárat, 2001. 15-25.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása
Átlátja az angol szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

b) képességei
Képes önállóan, önkritikára épülő tervet készíteni a pályafutásához szükséges tudások, képességek, attitűdök hiányainak a felszámolására, a szakma tanulásában elért eredményekre támaszkodva.
Képes önállóan írásos elemzések elkészítésére, elvégzett feladatainak szakmai közönség előtti bemutatására szóban és írásban.

c) attitűdje
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Érti és képviseli saját szakterülete, szaktudománya kritikai megközelítéseit.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékelésének és etikai következményének.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

anglisztika BANB-XAN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
germanisztika [német] BANB-XGE alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
keleti nyelvek és kultúrák [arab] BANB-XKA alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
keleti nyelvek és kultúrák [kínai] BANB-XKC alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
magyar BANB-XMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
ókori nyelvek és kultúrák [klasszika-filológia] BANB-XKF alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA12 osztatlan képzés Nappali magyar 12 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe