Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Oktatáselmélet - tanítás és tanulás
Tárgy kódja: BOLTP00700
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

A tárgy célja:
Átfogó tájékoztatást nyújtani a tanítás-tanulás teljes elméleti és gyakorlati problematikájáról. Megalapozni az oktatási folyamat irányításához szükséges ismereteket, jártasságokat, készségeket, képességeket és attitűdöket, a tanárjelölteket nyitottá tenni e szakmai tudás különböző oktatási szituációkban történő önfejlesztő alkalmazására. Cél továbbá, a tanítás-tanulás alapvető elméleti- és gyakorlati kérdéseinek és ezzel összefüggésben az információs műveltség fejlesztésének áttekintése, az oktatás céljainak, tartalmának, folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti-szervezési kérdéseinek és eszközeinek elemző megismerésére, a Z és az a generációk tanulástervezésének és tanulásszervezésének megismerése.
A tárgy tematikája: Z és a generációk az oktatásban; Az oktatáselmélet tudományos és társadalmi paradigmái. A tanulók és a pedagógus az oktatásban.
Tanuláselméletek – pedagógiai paradigmák; Az oktatás célrendszere és tartalma; Az oktatási célok műveletesítése; Az oktatás folyamata. Az oktatás stratégiái; Az oktatás stratégiái és a módszerek kapcsolata; Taneszközök, tanulásszervezés; Az oktatás szervezeti keretei és formái. Szervezési módok és munkaformák; A pedagógiai értékelés; Tantervelmélet és oktatástervezés; Tanulási technikák és stratégiák; Tanulási módszerek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Cooper M. James ed. Classroom Teaching Skills. USA. Wadshworth, Cengage Learning.
ISBN 9781133602767
Falus Iván (szerk.) Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. és későbbi kiadások. ISBN 9789631952964
Halász Gábor, Az oktatási rendszer. Budapest, MK Pedagógus Könyvek, 2001.
ISBN 9631627691
Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária, Pedagógiai tervezés. Pé

ole="link" style="color: rgb(101, 124, 127); text-decoration: none; cursor: pointer;">cs, Comenius Bt., 2000.
ISBN 96394383
Kagan, Spencer, Kooperatív tanulás. Budapest, Önkonet Kft., 2001. ISBN 9630082942
Nahalka István, Hogyan alakul ki a tudás a gyermekben? Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002.
ISBN 9631920836
Falus Iván (főszerk.)–Szűcs Ida (szerk.) A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2022. ISBN 9789634548423
Fazekas – Ágnes

: Halász Gábor: A tudás keletkezése (Pedagógiai kalandozás három kontinensen), 2020. „A második frontvonal” címmel. Budapest, Gondolat Kiadó, 2020.
ISBN 9789635560493
halaszg.elte.hu/download/00 - A KÖNYV (190904)_Boroka (corrected).htm
Szőke-Milinte Enikő. Információ – Média(tudatosság) – Műveltség. A Z generáció
tanulása. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Szaktudás Kiadó Ház, 2020.
Imre Anna, Kaposi József, Szőke-Milinte Enikő, Dialógusok határtalanul – A pedagógiai kultúraváltás kérdései. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Szaktudás Kiadó Ház, 2020. ISBN 9786155224898

Kaposi József – Szőke-Milinte Enikő. Kutatás közben – A digitális oktatásra való átállás tapasztalatai a katolikus iskolákban. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Szaktudás Kiadó Ház, 2021.
ISBN 9789635750450
https://btk.ppke.hu/storage/tinymce/uploads/old/uploads/articles/1734918/file/Binder1(1).pdf
Ajánlott irodalom:
Csapó Benő (szerk.) Az iskolai tudás. Budapest, Osiris Kiadó, 1998. ISBN 9633892465
Csapó Benő (szerk.) Az iskolai műveltség. Budapest, Osiris Kiadó, 2002. ISBN 9633892384
M. Nádasi Mária, Projektoktatás. Budapest, Gondolat Kiadói Kör, 2003. ISBN 9639500631
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Ismeri az oktatás céljaira, tartalmára, folyamatára, stratégiáira, módszereire, szervezeti formáira, kereteire és eszközeire vonatkozó tudományos elméleteket és korszerű szemléletmódokat.
Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről osztályteremben és digitális térben egyaránt, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről.
Rendelkezik a tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel.
Ismeri a különböző tanulási környezetek tanulási eredményességre gyakorolt hatásait.
Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési-oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben.
Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.
b) képességei
Alkalmazza az interdiszciplináris modelleket, képes egy adott probléma több szempontú elemzésére, ami a reális helyzetértelmezést és a konkrét szituációkban történő hatékony alternatív megoldásokat is lehetővé teszi. Képes a pedagógiai folyamatok tervezésére, szervezésére, szabályozására, ellenőrzésére és értékelésére, vagyis a rendszeres tanulásirányító tevékenységre.
Képes a pedagógiai folyamatok tervezésér

e, szervezésére, szabályozására, ellenőrzésére és értékelésére, vagyis a rendszeres tanulásirányító tevékenységre.
Képes nyugodt, biztonságos és az eredményes tanulást segítő tanulási környezet megszervezésére.
Képes az érdeklődés, a figyelem folyamatos fenntartására, a megértés élményének biztosítására, a tanulási nehézségek felismerésére a tanított korosztályi csoportban, és a felnőttoktatás keretében is.
Képes a hagyományos és az információ-és kommunikáció-technológiára épülő eszközök, digitális tananyagok hatékony, szakszerű alkalmazására.
Képes az egész életen át tartó tanulás képesség-rendszerének megalapozására, technikáinak gyakoroltatására.
c) attitűdje
Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.
Elkötelezett a korszerű oktatási módszerek alkalmazására és az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztésére.
Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére.
Fontosnak tartja a tanulókkal való együttműködés, társas-megértés megvalósítását a tanulási folyamat hatékonyságának érdekében.
Törekszik az életkori, egyéni és csoport-sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási-tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
Irányítja a tanulók tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli tevékenységének összehangolását, az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását.
d) autonómiája és felelőssége
Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait.
Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni.
Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.
Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt.
Felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a neveléstudomány elismertsége növeléséért, fejlődéséért, fejlesztéséért. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

német nyelv és kultúra tanára BMLP-XGE2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
neveléstudomány BMLB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
olasz nyelv és kultúra tanára BMLP-XRO2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BRLP-XSZMT Nincs megadva Levelező magyar 2 félév BTK
történelemtanár BMLP-XTOR2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe