Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógiai pszichológia
Tárgy kódja: BOLTS00800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Zsila Ágnes
Tárgyleírás:

A diákok megismerkednek a pedagógiai pszichológia főbb fogalmaival, elméleteivel és tudományos téziseivel. A paazichológia szemüvegén keresztül értelmezi az iskolai környezet, a gyerekek kognitív, viselkedési és érzelmi fejlődését, elemzi az iskolai kommunikáció, a büntetés és jutalmazás formáját és eredményességét, a biztonságos és támogató iskolai környezet feltételeit. Kitér továbbá a két nem eltérő sajátosságaira, s gyorsan változó világunkban a tanárok feladataira.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva, Neveléslélektan. Budapest, Osiris kiadó, 2005. ISBN 9789633897287
Tomasello Michael, Gondolkodás és kultúra. Budapest, Osiris kiadó, 2002. ISBN 9633892325
N. Kollár Katalin-Szabó Éva (szerk.), Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I - III. Budapest, Osiris Kiadó és Szolgáltató Kft., 2017. ISBN 9789632762791
Ajánlott irodalom:
Doreen Kimura, Női agy, férfi agy. Budapest, Kairosz kiadó, 2006. ISBN 9789639484830
Járó Katalin, Játszmák nélkül; Tranzakcióanalízis a gyakorlatban. Budapest, Helikon, 1999.
ISBN 2399987983191
N. Kollár Katalin-Szabó Éva, Pszichológia pedagógusoknak. Budapest, Osiris Kiadó, 2004.
ISBN 9789633896723
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Érti a kommunikáció általános elméleteit, alkalmazásának formáit vertikális és horizontális irányban.
A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére.
Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről osztályteremben és digitális térben egyaránt, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről.
Rendelkezik a tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel.
Ismeri a különböző tanulási környezetek tanulási eredményességre gyakorolt hatásait.
Ismeri a szaktantárgy tanításának-tanulásának tanórai, a tanórán kívüli és az iskolán kívüli lehetőségeit, színtereit.

an>
Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési-oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.
b) képességei
Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.
Alkalmazza az interdiszciplináris modelleket, képes egy adott probléma több szempontú elemzésére, ami a reális helyzetértelmezést és a konkrét szituációkban történő hatékony alternatív megoldásokat is lehetővé teszi.
A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére. Képes a szaktárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos megértési nehézségek felismerésére és kezelésére.
Képes a hagyományos és az információ-és kommunikáció-technológiára épülő eszközök, digitális tananyagok hatékony, szakszerű alkalmazására.
c) attitűdje
Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.
Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére.
Fontosnak tartja a tanulás és tanítás folyamatainak tudatosítását, a megértés harmóniáját, a tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését, továbbá fontosnak tartja az egész életen át tartó tanulást.
Tudja, hogy a megfelelő tanulási légkör megteremtéséhez figyelembe kell venni a tanulók sajátosságait, ötleteit, kezdeményezéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait.
Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni.
Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.
Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt.
Felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a neveléstudomány elismertsége növeléséért, fejlődéséért, fejlesztéséért.
  

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

angol nyelv és kultúra tanára BMLP-XAN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
etikatanár BMLP-XEK2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
filmművészeti tanár részképzés BRLP-XFMT Nincs megadva Levelező magyar 2 félév BTK
filozófiatanár BMLP-XFI2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
francia nyelv és kultúra tanára BMLP-XRF2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HOLH-HN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HOLH-XHN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HMLH-XHN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév HTK
katekéta-lelkipásztori munkatárs HALH-KL alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév HTK
latin nyelv és kultúra tanára BMLP-XLA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe